Standardní poradenské služby poskytované školou (PROGRAM PORADENSKÝCH SLUŽEB)

Příloha k souhlasu poskytování bezplatných poradenských služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.

A: POVAHA, ROZSAH, CÍL A POSTUPY  POSKYTOVANÝCH SLUŽEB

  1. Prevence školní neúspěšnosti – návod, jak zvládnout učivo, aby žák nepropadal, jak se připravovat na hodiny, jak si připravovat pomůcky na výuku apod. – zajišťuje výchovný poradce a jednotliví učitelé v rámci třídních schůzek, konzultačních hodin, individuálních pohovorů na základě vyzvání k návštěvě školy či žádosti rodičů.

Následky neposkytnutí služby: žák neprospěje z některého z předmětů, bude nucen opakovat ročník, nesplní doložku o základním vzdělání. Žákovi bude uděleno některé z výchovných opatření popř. snížený stupeň z chování.

  • Primární prevence sociálně patologických jevů, předcházení a řešení projevů šikany   – jedná se o primární prevenci – tzn. dítě je bez problémů, cílem prevence je, aby bez problémů zůstalo, zajišťováno formou besed se žáky – zajišťované např. mimoškolními organizacemi, systém dotazníků – vyhodnocení – práce s výsledky, schránka důvěry, konzultační hodiny ŠMP, stanovení pravidel chování ve třídě, sociometrická šetření ve třídě, dodržování Školního programu proti šikanování – zajišťuje ŠMP + jednotliví učitelé, TU v rámci třídnických hodin, výchovy k občanství, výchovy ke zdraví, třídních schůzky, konzultačních hodin, individuálních pohovorů – na žádost

Následky neposkytnutí služby: žák může podlehnout některému ze sociálně patologických jevů.

  • Kariérové poradenství – vhodná volba vzdělávací cesty a pozdější profesní uplatnění, vyplňování přihlášek – průběh přijímacího řízení, zápisový lístek apod. – v rámci předmětu Člověk a svět práce ( 8.ročník)- zajišťuje výchovný poradce pro kariérové poradenství, TU  v rámci třídních schůzek, konzultačních hodin, individuálních pohovorů na žádost, třídnických hodin

Následky neposkytnutí služby: žák nezvolí dobře střední školu, učební obor, nebude zvládat nápor učiva těchto škol. Žák či zákonný zástupce nepodají správně přihlášku k přijímacímu řízení a zápisový lístek, díky tomu nebude žák přijat.

  • Péče o žáky se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním, nadané a mimořádně nadané žáky – integrace žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, formy práce, vzdělávání žáka v rámci pedagogické intervence, předmětů speciálně pedagogické péče, úprava obsahu vzdělávání, personální podpora např. asistenta pedagoga (dle závěrů Doporučení PPP nebo SPC) tvorba individuálních vzdělávacích plánů, návrhy na vyšetření v školském poradenském zařízení apod. – zajišťuje výchovný poradce v první fázi, poté všichni vyučující, kteří byli seznámeni se závěry z PPP a řídí se závěry z vyšetření popř. vytvořeným IVP.

Následky neposkytnutí služby: žák bude vykazovat školní neúspěšnost, která může vést k propadnutí, udělení výchovných opatření vč. snížené známky z chování. Nadaní žáci – žák nebude správně rozvíjet své nadání.

B: DOBA TRVÁNÍ POSKYTOVANÝCH SLUŽEB

  • PO CELOU DOBU ŠKOLNÍ DOCHÁZKY NA ZŠ

Právo: Žák či zákonný zástupce má právo žádat poradenskou službu kdykoliv znovu.

Povinnost: Škola má povinnost poradenskou službu kdykoliv znovu poskytnout.

___________________________________________________________________________

Použité zkratky:

ŠMP – školní metodik prevence

IVP – individuální vzdělávací plán

TU – třídní učitel

PPP – pedagogicko –psychologická poradna

SPC – speciální pedagogické centrum

ZŠ – základní škola