30.11. – 4.12.2020

Téma: Tělesná a duševní hygiena

Zdraví – člověk se cítí dobře po stránce tělesné, duševní a sociální

Na zdraví působí

  • dostatek pohybu, hygiena a otužování, zdravá výživa, odpočinek a relaxace, zdravé životní prostředí, lékařská prevence, kamarádství a zájmy, dobrý prospěch

Příčiny narušeného zdraví

  • dědičnost, způsob života, životní a sociální prostředí, úroveň zdravotní péče, stres

Prevence

  • preventivní prohlídky (hradí zdravotní pojišťovny)
  • předcházení nemocem
  • dětský a zubní lékař

Hygiena všedního dne

  • pravidelné umývání rukou, ústní hygiena, pravidelné sprchování, čisté prádlo, čistota domova

Stres

  • stav organizmu – úzkost, zátěž, konflikt, …
  • má negativní vliv na zdraví
  • předcházení – relaxace

Relaxace

  • uvolnění psychického a svalového napětí, pomáhá odstranit únavu a úzkost (př. meditace, jóga, . . .)

ÚKOL (vypracovat do sešitu)

Co rád(-a) děláš ve volném čase. Napiš alespoň 3 příklady


23. – 27.11.2020

Téma: Vliv prostředí na zdraví člověka

Zdraví a nemoc – různé projevy života, reakce organismu na podmínky prostředí.

Prostředí působí na rozvinutí nebo potlačení dědičných vloh a výrazně působí na tělesnou i duševní stránku člověka.

Prostředí (teplota, osvětlení, vlhkost, čistota, ovzduší, mezilidské vztahy) se mění. Organismus na změny reaguje a přizpůsobuje se jim.

Negativní vlivy životního prostředí snižují přizpůsobivost organismu, narušují tělesné a duševní zdraví – výsledkem jsou poruchy – „civilizační onemocnění„.

Příčiny civilizačních onemocnění

  • chemické látky
  • zhoršená kvalita ovzduší
  • hluk
  • problémy životosprávy
  • stresové zátěžové situace
  • zástavba na úkor zeleně

Rozdělení negativních vlivů vnějšího prostředí na lidský organismus:

  • fyzikální – nevhodná teplota prostředí, hlučnost, vlhkost, záření, prašnost
  • chemické – látky v prostření – těžké kovy (Pb, As, Hg, Cd), oxid uhelnatý
  • biologické – viry, bakterie, plísně, hlísti, prvoci
  • společenské – hustota obyvatelstva, špatné vztahy v rodině, na pracovišti

HYGIENA

je lékařský vědní obor, který se zabývá vlivem životních a pracovních podmínek na zdraví člověka (hygiena výživy, práce, bydlení, dětí a dorostu atd.)

IMUNITA = schopnost živých organismů bránit se nákaze.

ZDROJ NÁKAZY (člověk, zvíře)

  • přímý styk (kapénky)
  • nepřímý styk (hračky, prádlo, potraviny, voda)

Rovnováha mezi prací a odpočinkem, přiměřená zdravá výživa, dostatek aktivního pohybu, vydatný spánek, otužování a dobrá duševní pohoda – brání vzniku choroby!!!

SLEDUJTE TEAMS – FORMS, budu zadávat úlohy k procvičení s hodnocením


9. – 13.11.2020

Poruchy příjmu potravy

Mentální anorexie

  • porucha ohrožující život, projevuje se odmítáním potravy
  • nezbytné – zajistit zdraví, normální hmotnost v poměru k výšce
  • anorektičtí pacienti mají chuť k jídlu, potlačují ji a přijímají minimální množství potravy nebo žádnou
  • jsou „posedlí“ obavou z obezity

Projevy:

  • podléhají depresím
  • straní se společnosti
  • velmi neochotně vyjadřují své pocity
  • změny ve stravovacím režimu
  • změny chování u stolu
  • odmítají jíst v přítomnosti jiných osob

Mimo velkého hubnutí se hladovění projevuje zvýšenou lámavostí nehtů a vlasů, suchou pokožkou, pocitem chladu, u žen menstruačními problémyneplodností.

Bulimie

Vyskytuje se častěji než anorexie (2-3 krát). Postižené osoby obvykle konzumují velké množství potravy a následně se tohoto přebytku zbavují zvracením a užíváním projímadel. Takové chování je často skryto, protože tito pacienti jedí normálně ve společnosti a tuto poruchu tají.

Projevy:

  • poškození zubní skloviny vlivem působení kyselého pH zvratků
  • odulými tvářemi vlivem oteklých slinných žláz
  • dehydratací
  • odřenými prsty (při vyvolávání zvracení)

VIDEO zde (POZOR! V prezentaci – velmi nehezké obrázky!)

SLEDUJTE TEAMS, budu zadávat úlohy k procvičení s hodnocením.


2. – 6.11.2020

Potravinová pyramida

  • trávicí soustava člověka je přizpůsobena příjmu potravin rostlinného a živočišného původu
  • v potravě by měly být zastoupeny všechny potřebné složky
  • doporučené složení naší stravy ukazuje POTRAVINOVÁ PYRAMIDA
  • základem denní stravy by měly být výrobky z obilovin – hlavně celozrnné pečivo
  • ke každému jídlu bychom měli přidávat dostatečné množství zeleniny a ovoce
  • z masa dávat přednost – rybám a méně tučným druhům
  • omezit příjem uzenin, často bývají slané a tučné, často obsahují různé přísady
  • mléko a mléčné výrobky jsou důležité pro obsah vápníku, lépe stravitelné jsou tzv. zakysané výrobky (jogurty, zakysaná mléka)
  • z tuků by měly převažovat rostlinné oleje a tuky obsažené v rybách, snížit příjem ztužených tuků; z živočišných tuků je nejzdravější máslo
  • důležité je nepřejídat se (zatěžuje se trávicí systém), jíst častěji (po 3 – 4 hodinách) a menší porce
  • snížit příjem soli, sůl přidávat při vaření, nejíst přesolené potraviny (slané tyčinky, lupínky, …)
  • jíst přiměřené množství sladkostí

PROHLÉDNI SI VIDEO zde

Vypracujte do sešitu následující cvičení

Rozhodni o správnosti následujících tvrzeni, piš – ano/ne

  1. Několikrát denně bychom měli konzumovat ovoce a zeleninu.
  2. Měli bychom zvýšit spotřebu tuků.
  3. Při sestavování jídelníčku přihlížíme k věku strávníků.
  4. Zelenina obsahuje hodně energie a málo vitamínů a minerálních látek.
  5. Abychom zbytečně nepřibírali na váze, budeme jíst hodně tučných jídel a nebudeme se moc pohybovat.
  6. Měli bychom snížit spotřebu kuchyňské soli.

(Nezapomeň na úpravu v sešitě – datum, nadpis – Potravinová pyramida)