8. 3. – 12. 3. 2021

Zeměpisná část:

Práce s mapou

1. Procvičuj čtení z mapy a orientaci na mapě (polohu, povrch, kraje a krajská města ČR) – ústně

2. Vodstvo ČR – řeky, nádrže
• PS str. 19/3 – z rybiček sestav názvy řek, každou řeku (rybičku) vybarvi pastelkou – (on-line výuka – kontrola)
• PS str. 19/3a) – procvičuj samostatně
• Vyhledávej a ukazuj na mapě řeky od pramene (pohoří kde řeka pramení, soutoky řek, pravé a levé přítoky) – samostatně (ústně)

3. Drill and skill
• Nejvyšší vrcholy českých pohoří – opakování
Úkol je povinný, dostanete z něj známku, započítávají se tři nejlepší známky, udělám z nich průměr (počet pokusů je neomezený, tři jsou povinné).
• Úkol nutno splnit do čtvrtka 11. 3. 2021.

Dějepisná část:

1. Opakování
• Vláda přemyslovských knížat – souhrnné opakování (uč. str. 10 – 17 odpovídat na modré otázky za textem, využívat zápisky v sešitě) – ústní zkoušení vybraných žáků

• PS str. 38/1 (splníme při on-line výuce)
• Kosmas – společná kontrola (doplnění neúplného textu)

2. Vláda přemyslovských králů
• Práce s textem – čti uč. str. 19 – 21
• Prohlédni si obrázek str. 20

• Video: Dějiny udatného českého národa – 26. díl (Přemysl Otakar I.)

3. Doplň neúplný text:
• První český král s dědičným titulem byl ………….
• Nezávislost Českého království a dědičnost královského titulu z otce na syna zaručila …………. (Zlatá bula sicilská) vydaná roku …………..
• Upevnění postavení Českého království je za vlády jeho syna ………..
• Půdu pro zemědělství získávali lidé …………
• Cizí osadníci zakládají nová ……….., v nich se usazují …………. a …………
• Anežka Česká je dcera ……………, v Praze založila ……………
• Špitály sloužily jako …………..
• Ve stavebnictví se rozvíjí …………sloh, vyznačuje se ………………………………

• Video: Dějiny udatného českého národa – 27. díl (Václav I.)

4. Do sešitu (červený s linkami):
• napiš datum (na novou stránku)
• na další řádek nadpis Vláda přemyslovských králů
• věty opiš do sešitu
• větu začni psát vždy na nový řádek (pro přehlednost)

Kontrola proběhne 10. 3. na on-line hodině (připravte si penál, učebnici, pracovní sešit, červený sešit – D).

• Video: Dějiny udatného českého národa – 28. díl (Svatá Anežka)

Kdo se výuky nezúčastní, splní samostatně a foto zašle do Teamsu na Chat do 10. 3. 2021.

On-line výuka – St 9:00 – 4. A (celá třída)
On-line výuka – St 10:00 – 4. B (celá třída)

 

 

 

 

 

 


  1. 2. – 26. 2. 2021

Zeměpisná část:

Práce s mapou

  1. Procvičujeme čtení z mapy a orientaci na mapě (polohu, povrch, kraje a krajská města ČR)

2. Vodstvo ČR

  • PS str. 18/1 – přiřazení pojmů z nápovědy pod obrázkem (splníme při on-line výuce 24. 2.)
  • PS str. 18/2 – (splníme při on-line výuce 24. 2.)

Připravte si penál, pastelky, učebnici, MAPU, pracovní sešit, modrý sešit – Z.

Kdo se výuky nezúčastní, splní samostatně a foto zašle do Teamsu na Chat do 24. 2. 2021.

 

  1. Drill and skill
  • Kraje – opakování
  • Úkol je povinný, dostanete z něj známku, započítávají se tři nejlepší známky, udělám z nich průměr (počet pokusů je neomezený, tři jsou povinné).
  • Úkol nutno splnit do čtvrtka 25. 2. 2021.

 

Dějepisná část:

  1. Opakování
  • Vláda přemyslovských knížat – souhrnné opakování (uč. str. 10 – 17 odpovídat na modré otázky za textem, využívat zápisky v sešitě) – ústně
  • Románský sloh – znaky (uč. str. 11 – červený text) – ústně

 

 

  1. Kosmas
  • Práce s textem – čti uč. str. 17 – 18
  • Prohlédni si obrázek str. 18

 

  1. Doplň neúplný text (v poslední větě se nic nedoplňuje) :
  • Autorem Kosmovy Kroniky české je ……….
  • Kosmas byl kronikář a …………. (kněz) v Praze.
  • Kronika je psána ………….., zachycuje pravdivé události a bájná ………….. starců (smyšlené údaje).
  • V 19. stol. přepsal pověsti z Kosmovy kroniky Alois Jirásek (Staré pověsti české).

 

  1. Do sešitu (červený s linkami):
  • napiš datum (na novou stránku)
  • na další řádek nadpis Kosmas
  • věty (všechny) opiš do sešitu
  • větu začni psát vždy na nový řádek (pro přehlednost)

 

 

Kontrolu provedeme společně na on-line hodině.

On-line výuka – St 9:00 – 4. A (celá třída)

On-line výuka – St 10:00 – 4. B (celá třída)

Připravte si penál, pastelky, učebnici, MAPU, pracovní sešit, modrý sešit – Z.

 


 

 

 

 

  1. 2. – 19. 2. 2021

Zeměpisná část:

Práce s mapou

  1. Procvičujeme čtení z mapy a orientaci na mapě (polohu, povrch, kraje a krajská města ČR)
  2. Vodstvo ČR
  • PS str. 18/1 na procvičení – ústně
  1. Drill and skill
  • Krajská města – opakování
  • Úkol je povinný, dostanete z něj známku, započítávají se tři nejlepší známky, udělám z nich průměr (počet pokusů je neomezený, tři jsou povinné).
  • Úkol nutno splnit do čtvrtka 18. 2. 2021.

Dějepisná část:

Vláda přemyslovských knížat

  1. Opakování
  1. Práce s textem – čti uč. str. 16 – 17
  2. Prohlédni si obrázek str. 17

     4. Doplň neúplný text:

  • Břetislav I. byl správcem M……….. .
  • Strážní hrady ji měly ochránit před n ………… .
  • Ženu J ……….. unesl z k………. .
  • Měli 5 synů, nejúspěšnější byl Vratislav II., stal se prvním českým králem bez dědičného titulu (titul pouze pro jeho osobu, nedědí ho synové).
  1. Do sešitu (červený s linkami):
  • napiš datum (na novou stránku)
  • na další řádek nadpis Břetislav a Jitka
  • věty opiš do sešitu
  • větu začni psát vždy na nový řádek (pro přehlednost)

 

Úkol neposílejte, kontrolu provedeme společně ve středu.

On-line výuka – St 9:00 – 4. A (celá třída)

On-line výuka – St 10:00 – 4. B (celá třída)

Připravte si penál, učebnici, pracovní sešit, červený sešit – D.


 

 

 

 

 

8. 2. – 12. 2. 2021

Zeměpisná část: 

Práce s mapou

  1. Procvičujeme čtení z mapy a orientaci na mapě (polohu, povrch, kraje a krajská města ČR)
  2. uč. str. 20 – části řeky
  • Čti text
  • Pozorně si prohlédni obrázek
  1. Do sešitu (modrý nelinkovaný s podložkou)
  • napiš datum (na novou stránku)
  • na další řádek nadpis Vodstvo
  • obrázek překresli do sešitu a popiš (zaměř se na pojmy – pramen, horní tok, střední tok, dolní tok, pravý přítok, pravý břeh, levý přítok, levý břeh, soutok, ústí)

Úkoly zatím neposílejte.

 

Dějepisná část:

Vláda přemyslovských knížat

  1. Opakování
  • Vláda přemyslovských knížat (Bořivoj a Ludmila, Svatý Václav, Boleslav I., atd.)

 

  1. Práce s textem – čti uč. str. 15 – 16
  2. Prohlédni si obrázky str. 15
  3. Doplň neúplný text
  • Oldřich připojil k Čechám ……….
  • Za ženu měl …………
  • Božena (nebyla kněžna) pocházela z  …………
  • Měli syna ……….

 

  1. Do sešitu (červený s linkami):
  • napiš datum (na novou stránku)
  • na další řádek nadpis Oldřich a Božena
  • věty opiš do sešitu
  • větu začni psát vždy na nový řádek (pro přehlednost)

Úkol neposílejte, kontrolu provedeme společně.

On-line výuka – St 9:00 – 4. A (celá třída)

On-line výuka – St 10:00 – 4. B (celá třída)

Připravte si penál, MAPU, učebnici, pracovní sešit, modrý sešit – Z.

 

 

 


  1. 2. – 5. 2. 2021

Zeměpisná část:

Práce s mapou

  1. Procvičujeme čtení z mapy a orientaci na mapě (polohu, povrch, kraje a krajská města ČR)
  2. PS str. 9/1 a)
  3. PS str. 9/2 a 9/2 a)

Pokud si nevíš rady, pomůže ti učebnice str. 6 – velká modrá.

Úkoly z PS neposílejte, kontrolu provedeme společně.

 

4. Drill and skill

    • Povrch ČR – opakování
    • Úkol je povinný, dostanete z něj známku, započítávají se tři nejlepší známky, udělám z nich průměr (počet pokusů je neomezený, tři jsou povinné).
  • Úkol nutno splnit do 5. 2. 2021.

 

Dějepisná část:

Vláda přemyslovských knížat

  1. Bořivoj a Ludmila – opakování

2. Práce s textem – čti uč. str. 12 – 14

3. Prohlédni si obrázky str. 12 – 14

4. Doplň neúplný text

  • Václav byl vychováván ……….
  • Po smrti Václavova otce vládla …………
  • Drahomíra nechala zavraždit ………..
  • Václav byl vzdělaný, odmítal války, raději odváděl ……….
  • Bratr Václava se jmenoval ……..
  • Boleslav nechal zabít Václava ve ……….

 

  • Rod Slavníkovců vyvraždil rod ………… (za vlády Boleslava II.).
  • Přežil pouze biskup …………… (byl za hranicemi).
  • Šířil ………… náboženství, zabit v ………..

5. Do sešitu (červený s linkami):

  • napiš datum (na novou stránku)
  • na další řádek nadpis Kníže Václav a Boleslav
  • prvních 6 vět opiš do sešitu
  • větu začni psát vždy na nový řádek

6. Vynech 1 řádek, napiš nadpis Slavníkovci a zbylé 3 věty opiš do sešitu. Větu začni psát vždy na nový řádek.

7. Video: Dějiny udatného českého národa – 13. díl

Úkol neposílejte, kontrolu provedeme v úterý.

On-line výuka – St 9:00 – 4. A (celá třída)

On-line výuka – St 10:00 – 4. B (celá třída)

Připravte si penál, pracovní sešit, červený sešit – D.

 


 

 

25. 1. – 28. 1. 2021

Zeměpisná část:

Práce s mapou

  1. Procvičujeme čtení z mapy a orientaci na mapě (polohu, povrch a kraje ČR, historické členění země)
  2. Historické členění země – PS str. 11/2
  • Žlutou pastelkou vybarvi Čechy
  • Zelenou pastelkou vybarvi Moravu
  • Červenou pastelkou vybarvi Slezsko
  1. Členění ČR – uč. (velká modrá) str. 6
  • Prohlédni si znovu mapu (kraje a krajská města ČR)
  1. Do modrého sešitu:
  • Piš na přeloženou stránku – pod datum do pravého sloupce napiš nadpis ,,Krajská města“
  • Ke každému kraji připiš krajské město
  • Krajská města vyhledej a ukaž na své mapě

(Pokud si nevíš rady, pomůže ti učebnice str. 6 – velká modrá)

Vzor:

Kraj                Krajské město

Karlovarský –   Karlovy Vary

Liberecký     –   Liberec

Úkol neposílejte, společná kontrola proběhne na On-line hodině ve středu 27. 1. 2021.

Dějepisná část:

Pololetní prázdniny – úkol nezadáván.

 

On-line výuka – St 9:00 – 4. A (celá třída)

On-line výuka – St 10:00 – 4. B (celá třída)

Připravte si penál, pracovní sešit, modrý sešit – Z a podložku do sešitu.


18. 1. – 22. 1. 2021

Dějepisná část:

Vláda přemyslovských knížat

  1. Práce s textem – čti uč. str. 10 – 11
  2. Prohlédni si obrázky str. 10 a 11
  3. Ústně popiš, jak se zhotovovaly knihy (nápověda: mniši, kněží, písaři, husí brk, pergamenové listy, ilustrace)
  4. Ústně popiš rozdíl mezi pojmy kníže (knížata) a kněz (kněží)
  • Řešení:
  • kníže (knížata) – vládnou na určitém území 
  • kněz (kněží) – kážou (propagují náboženství)

 

5. Doplň neúplný text

  • 1. kníže se jmenoval ………..
  • Pocházel z rodu …………
  • Měl za ženu ………..
  • Šířili ……….. náboženství.
  • Knížecím sídlem byl …………
  • 1. písemné zprávy pochází z ………. stol.

 

6. Do sešitu (červený s linkami):

  • napiš datum (na novou stránku)
  • na další řádek nadpis Přemyslovská knížata
  • věty opiš do sešitu
  • větu začni psát vždy na nový řádek

 

Úkol je povinný, dostanete z něj známku.

Nutné splnit do pátku 22. 1. 2021.

Úkol pošlete do Teamsu na Chat.

 

Zeměpisná část:

 

Práce s mapou

  1. Procvičujeme čtení z mapy (polohu a povrch ČR, historické členění země)
  2. Členění ČR
  • Uč. (velká modrá) str. 6 – čti text v bílých polích
  • Prohlédni si mapu (kraje a krajská města ČR)
  1. Do modrého sešitu:
  • napiš datum
  • stránku přelož
  • do levého sloupce na nový řádek napiš nadpis ,,Kraje ČR“
  • do sloupce vypiš všech 14 krajů ČR

 

Tento úkol zatím neposílejte.

 

 

 


  1. 1. – 15. 1. 2021

Zeměpisná část:

Práce s mapou

  1. Procvičujeme čtení z mapy (polohu a povrch ČR, pracujeme s pojmy legenda a měřítko mapy)
  2. Obyvatelé ČR, historické členění země

Uč. str. 14 – čti

Prohlédni si schematickou mapu a urči (ústně) názvy historických zemí (v mapce jsou označeny písmeny) a názvy sousedních států (v mapce jsou označeny čísly).

 

Řešení:

A – Čechy

B – Morava

C – Slezsko

1 – Německo (na západě)

2 – Polsko (na severu)

3 – Rakousko (na jihu)

4 – Slovensko (na východě)

 

Dějepisná část:

Naše nejstarší minulost v pověstech – práce s textem (třídění informací)

  1. Čti – uč. ,,Čtení z nejstarších českých dějin“
  • Dívčí válka – str. 30 + 31
  • Horymírův skok – str. 33 

2. Doplň neúplné věty:

  • Na Děvíně vládla dívkám ……….
  • Dívky bojovaly proti ……….
  • Nejodvážnější dívkou byla ……….
  • Šárka oklamala vladyku ……….

 

  • Kníže Křesomysl odsoudil k smrti ……….
  • Horymírův kůň se jmenoval ………..
  • Šemík s Horymírem přeskočil hradby …………
  • Šemík s Horymírem přeplaval řeku ……….

 

3. Do sešitu napiš datum, na další řádek nadpis Dívčí válka a první 4 věty opiš do sešitu. Větu začni psát vždy na nový řádek.

4. Vynech 1 řádek, napiš nadpis Horymírův skok a zbylé 4 věty opiš do sešitu. Větu začni psát vždy na nový řádek.

Vypracované úkoly neposílejte, společná kontrola proběhne na On-line hodině ve středu 13. 1. 2021.

 

On-line výuka – St 9:00 – 4. A (1. skupina – p. uč. Červenkové)

On-line výuka – St 9:30 – 4. A (2. skupina – p. uč. Konečné)

 

On-line výuka – St 10:00 – 4. B (1. skupina – p. uč. Nesměrákové)

On-line výuka – St 10:30 – 4. B (2. skupina – p. uč. Konečné)

 

Připravte si penál, pracovní sešit a sešit (červený s linkami).


 

 

4. 1. – 8. 1. 2021

Zeměpisná část:

Práce s mapou

  1. Procvičujeme polohu a povrch ČR (světové strany, sousední státy, barvy na mapě, pohraniční a vnitrozemská pohoří, nížiny a řeky, které nížinami protékají)
  1. Učíme se číst mapy a pracujeme s pojmy – legenda a měřítko mapy PS str. 6/5, 7, 8 (na procvičení)
  1. Kdo se nezúčastní on-line výuky, pořídí z úkolu foto a pošle mi ho nejpozději ve čtvrtek 7. 1. 2021 do Teamsu na Chat.

Dějepisná část:

Naše nejstarší minulost v pověstech – práce s textem (třídění informací)

  1. Čti – uč. ,,Čtení z nejstarších českých dějin“ 
    • O dcerách soudce Kroka str. 21 – 23 
    • O Přemyslovi str. 26
  1. Doplň neúplné věty:

Mužem Kazi byl statečný ……….

Silný Bivoj přinesl na hrad ……….

Mužem kněžny Libuše se stal ……….

Přemysl oral pole se 2 ………….

Přemysl pocházel ze ……….

  1. Do sešitu napiš datum, na další řádek nadpis O dcerách soudce Kroka a věty si opiš do sešitu. Větu začni psát vždy na nový řádek.

Úkol zatím neposílejte.

 

On-line výuka – St 9:00 – 4. A (1. skupina – p. uč. Červenkové)

On-line výuka – St 9:30 – 4. A (2. skupina – p. uč. Konečné)

On-line výuka – St 10:00 – 4. B (1. skupina – p. uč. Nesměrákové)

On-line výuka – St 10:30 – 4. B (2. skupina – p. uč. Konečné)

 

Připravte si penál, pracovní sešit, mapu a papír nebo cvičný sešit.


11. – 20. 11. 2020

Zeměpisná část:

Práce s mapou

  1. Procvičujeme světové strany, sousední státy, barvy na mapě, pohraniční a vnitrozemská pohoří
  1. PS str. 15/4

Do sloupce si napiš číslice 1 – 12 a ke každému číslu napiš správný název pohoří.

Z úkolu pořiďte foto a pošlete na email: ObdrzalkovaZSKomenskeho@seznam.cz

Úkol je povinný, dostanete z něj známku, nutno splnit do 20. 11. 2020 (do 15:00).

Řešení úkolu z minulé hodiny – PS str.15/2:

  1. Jeseníky
  2. Orlické hory
  3. Krkonoše
  4. Jizerské hory
  5. Lužické hory
  6. Krušné hory
  7. Český les
  8. Šumava
  9. Bílé Karpaty
  10. Moravskoslezské Beskydy

Dějepisná část:

 Velkomoravská říše

  1. Učebnice str. 7 + 8 čti
  2. Odpovídej na modré otázky za textem str. 8 (ústně)
  3. Prohlédni si obrázek str. 8 (zaměř se na písmo – hlaholici a kněze (věrozvěsty) Cyrila a Metoděje).
  1. PS 36/2 – řešení úkolu z minulé hodiny

Zemědělci, řemeslníci, kníže, předkové, hradiště

  1. Video:

Dějiny udatného českého národa – Velká Morava

On-line výuka – St 9:00 – 4. A

On-line výuka – St 10:00 – 4. B


  1. 11. – 13. 11. 2020

Zeměpisná část:

Práce s mapou

  1. Procvičujeme světové strany, sousední státy, barvy na mapě, pohraniční pohoří
  2. Hra na cestovatele:

Dnes procestujeme vnitrozemská pohoří a navštívíme vždy nejvyšší horu (vrchol) tohoto pohoří. Vyjíždíme z Českých Budějovic na severovýchod. Jaká pohoří můžeme navštívit?

Řešení: Českomoravskou vrchovinu, nejvyšší vrchol – Javořina, měří 837 metrů nad mořem (zkratka – m n. m.). Žďárské vrchy, nejvyšší vrchol – Devět skal (836 m n. m.).

Z nejvyšší hory Žďárských vrchů jedeme na západ. Jaká pohoří navštívíme?

Řešení: Slavkovský les, Doupovské hory – Hradiště (934 m n. m.). Z nejvyššího vrcholu Doupovských hor jedeme na SV. Jaké pohoří navštívíme?

Řešení: České středohoří – Milešovka (837 m n. m.).

Dál už určitě umíte pokračovat.

  1. PS str. 15/2

Zda jste správně pracovali, se dozvíte příště.

  1. Řešení úkolu z minulé hodiny – PS str.15/1:

Barvy, zelená, nížiny, hnědá, pohoří, hornatý (hnědý).

Dějepisná část:

  1. Velkomoravská říše

Učebnice str. 6 čti

Odpovídej na otázky za textem (ústně)

Prohlédni si obrázek (zaměř se na oblečení, výrobky, dopravu, …)

  1. PS 36/2

2. 11. – 6. 11. 2020

Zeměpisná část:

Práce s mapou

  1. Co znamenají tyto barvy na mapě?

Modrá, zelená, hnědá, fialová

Nápověda: hranice, nížiny, vodstvo, pohoří

Řešení:

Modrá – vodstvo

Zelená – nížiny

Hnědá – pohoří

Fialová – hranice

  1. Pokud se nudíš, zapiš si řešení do sešitu – nadpis ,,Barvy na mapě
  2. Hra na cestovatele: Dnes procestujeme pohraniční pohoří (přirozená hranice ČR).

Vyjíždíme z Prahy na sever. Jaká navštívíme pohoří?

Řešení: Krkonoše, Jizerské nebo Lužické hory

Z Krkonoš jedeme na jihozápad. Jaká navštívíme pohoří?

Řešení: Šumavu

Ze Šumavy jedeme na SV. Jaká navštívíme pohoří?

Řešení: Jeseníky, Orlické hory

Dál už určitě umíte pokračovat.

  1. PS str. 15/1

Pokud si nevíš rady, využij učebnici na str. 16 – 1. odstavec

Zda jste správně pracovali, se dozvíte příště.

Dějepisná část:

  1. Řešení úkolu z PS str.35

Cvičení 1: Bojové, kovu, Germáni, 500 n. l., Slované

Cvičení 2: později, Čechám, řemeslníci, znali, válečníci – tajenka ,,JMELÍ“

Cvičení 3:

  1. st. př. n. l. – Keltové

Počátek letopočtu – Germáni

  1. st. n. l. – Slované
  2. Slované

Učebnice str. 5 čti, ústně odpovídej na otázky za textem

Prohlédni si obrázek (oblečení, zbraně, stavby, …)


  1. 10. – 23. 10. 2020

Zeměpisná část:

Práce s mapou

  1. Ukazuj na mapě hranice: ČR, Česko – Polské, Česko – Slovenské, …
  2. Najdi s jakým státem sousedíme na: severu, jihu, severozápadě, jihozápadě, …
  3. Jakou barvou jsou vyznačeny na vaší mapě hranice?
  4. PS str. 10/1

Dějepisná část:

Slované – procvičování

  1. PS str. 35/2 Pokud si nevíš rady, využij cvičení 1 na téže straně nebo čti v učebnici na str. 4 (poslední odstavec).
  2. PS str. 35/4 Čti a tužkou zakroužkuj slova, kterým nerozumíš (ve škole si je vysvětlíme).

Video: Keltové

Video: Germáni


  1. 10. – 16. 10. 2020

Zeměpisná část:

  1. Státní symboly – uč. str. 4 čti a prohlédni si ukázky
  2. PS str. 11/1 doplň neúplný text (pokud si nevíš rady, využij zápisu v sešitě a uč. str. 3 + 4)
  3. PS str. 11/1 a) – vybarvi vlajku ČR (pokud si nevíš rady, využij  uč. str. 4)

Dějepisná část:

  1. Slované – PS str. 35/1 doplň neúplný text (pokud si nevíš rady, využij zápisu v sešitě a uč. str. 3 + 4, v uč. na str. 3 si prohlédni obrázek, zaměř se na obydlí, ošacení, obuv, stravu … )
  2. PS str. 35/3 na časové přímce vyznač osidlování následujícími kmeny: Kelty, Germány, Slovany (data vyznač barevně a připiš název kmene)

Dějiny udatného českého národa