8. 3. – 12. 3. 2021
Zeměpisná část:
Práce s mapou
1. Procvičuj čtení z mapy a orientaci na mapě (polohu, povrch, kraje a krajská města ČR) – ústně
2. Vodstvo ČR – řeky, nádrže
• PS str. 19/3 – z rybiček sestav názvy řek, každou řeku (rybičku) vybarvi pastelkou – (on-line výuka – kontrola)
• PS str. 19/3a) – procvičuj samostatně
• Vyhledávej a ukazuj na mapě řeky od pramene (pohoří kde řeka pramení, soutoky řek, pravé a levé přítoky) – samostatně (ústně)
3. Drill and skill
• Nejvyšší vrcholy českých pohoří – opakování
• Úkol je povinný, dostanete z něj známku, započítávají se tři nejlepší známky, udělám z nich průměr (počet pokusů je neomezený, tři jsou povinné).
• Úkol nutno splnit do čtvrtka 11. 3. 2021.
Dějepisná část:
1. Opakování
• Vláda přemyslovských knížat – souhrnné opakování (uč. str. 10 – 17 odpovídat na modré otázky za textem, využívat zápisky v sešitě) – ústní zkoušení vybraných žáků
• PS str. 38/1 (splníme při on-line výuce)
• Kosmas – společná kontrola (doplnění neúplného textu)
2. Vláda přemyslovských králů
• Práce s textem – čti uč. str. 19 – 21
• Prohlédni si obrázek str. 20
• Video: Dějiny udatného českého národa – 26. díl (Přemysl Otakar I.)
3. Doplň neúplný text:
• První český král s dědičným titulem byl ………….
• Nezávislost Českého království a dědičnost královského titulu z otce na syna zaručila …………. (Zlatá bula sicilská) vydaná roku …………..
• Upevnění postavení Českého království je za vlády jeho syna ………..
• Půdu pro zemědělství získávali lidé …………
• Cizí osadníci zakládají nová ……….., v nich se usazují …………. a …………
• Anežka Česká je dcera ……………, v Praze založila ……………
• Špitály sloužily jako …………..
• Ve stavebnictví se rozvíjí …………sloh, vyznačuje se ………………………………
• Video: Dějiny udatného českého národa – 27. díl (Václav I.)
4. Do sešitu (červený s linkami):
• napiš datum (na novou stránku)
• na další řádek nadpis Vláda přemyslovských králů
• věty opiš do sešitu
• větu začni psát vždy na nový řádek (pro přehlednost)
Kontrola proběhne 10. 3. na on-line hodině (připravte si penál, učebnici, pracovní sešit, červený sešit – D).
• Video: Dějiny udatného českého národa – 28. díl (Svatá Anežka)
Kdo se výuky nezúčastní, splní samostatně a foto zašle do Teamsu na Chat do 10. 3. 2021.
On-line výuka – St 9:00 – 4. A (celá třída)
On-line výuka – St 10:00 – 4. B (celá třída)
- 2. – 26. 2. 2021
Zeměpisná část:
Práce s mapou
- Procvičujeme čtení z mapy a orientaci na mapě (polohu, povrch, kraje a krajská města ČR)
2. Vodstvo ČR
- PS str. 18/1 – přiřazení pojmů z nápovědy pod obrázkem (splníme při on-line výuce 24. 2.)
- PS str. 18/2 – (splníme při on-line výuce 24. 2.)
Připravte si penál, pastelky, učebnici, MAPU, pracovní sešit, modrý sešit – Z.
Kdo se výuky nezúčastní, splní samostatně a foto zašle do Teamsu na Chat do 24. 2. 2021.
- Drill and skill
- Kraje – opakování
- Úkol je povinný, dostanete z něj známku, započítávají se tři nejlepší známky, udělám z nich průměr (počet pokusů je neomezený, tři jsou povinné).
- Úkol nutno splnit do čtvrtka 25. 2. 2021.
Dějepisná část:
- Opakování
- Vláda přemyslovských knížat – souhrnné opakování (uč. str. 10 – 17 odpovídat na modré otázky za textem, využívat zápisky v sešitě) – ústně
- Románský sloh – znaky (uč. str. 11 – červený text) – ústně
- Video: Dějiny udatného českého národa – 20. díl (Vratislav II.)
- Kosmas
- Práce s textem – čti uč. str. 17 – 18
- Prohlédni si obrázek str. 18
- Doplň neúplný text (v poslední větě se nic nedoplňuje) :
- Autorem Kosmovy Kroniky české je ……….
- Kosmas byl kronikář a …………. (kněz) v Praze.
- Kronika je psána ………….., zachycuje pravdivé události a bájná ………….. starců (smyšlené údaje).
- V 19. stol. přepsal pověsti z Kosmovy kroniky Alois Jirásek (Staré pověsti české).
- Do sešitu (červený s linkami):
- napiš datum (na novou stránku)
- na další řádek nadpis Kosmas
- věty (všechny) opiš do sešitu
- větu začni psát vždy na nový řádek (pro přehlednost)
- Video: Dějiny udatného českého národa – 21. díl (Kosmas)
Kontrolu provedeme společně na on-line hodině.
On-line výuka – St 9:00 – 4. A (celá třída)
On-line výuka – St 10:00 – 4. B (celá třída)
Připravte si penál, pastelky, učebnici, MAPU, pracovní sešit, modrý sešit – Z.
- 2. – 19. 2. 2021
Zeměpisná část:
Práce s mapou
- Procvičujeme čtení z mapy a orientaci na mapě (polohu, povrch, kraje a krajská města ČR)
- Vodstvo ČR
- PS str. 18/1 na procvičení – ústně
- Drill and skill
- Krajská města – opakování
- Úkol je povinný, dostanete z něj známku, započítávají se tři nejlepší známky, udělám z nich průměr (počet pokusů je neomezený, tři jsou povinné).
- Úkol nutno splnit do čtvrtka 18. 2. 2021.
Dějepisná část:
Vláda přemyslovských knížat
- Opakování
- Vláda přemyslovských knížat
- Video: Dějiny udatného českého národa – 17. díl (Oldřich a Božena)
- Práce s textem – čti uč. str. 16 – 17
- Prohlédni si obrázek str. 17
4. Doplň neúplný text:
- Břetislav I. byl správcem M……….. .
- Strážní hrady ji měly ochránit před n ………… .
- Ženu J ……….. unesl z k………. .
- Měli 5 synů, nejúspěšnější byl Vratislav II., stal se prvním českým králem bez dědičného titulu (titul pouze pro jeho osobu, nedědí ho synové).
- Do sešitu (červený s linkami):
- napiš datum (na novou stránku)
- na další řádek nadpis Břetislav a Jitka
- věty opiš do sešitu
- větu začni psát vždy na nový řádek (pro přehlednost)
- Video: Dějiny udatného českého národa – 19. díl (Břetislav a Jitka)
Úkol neposílejte, kontrolu provedeme společně ve středu.
On-line výuka – St 9:00 – 4. A (celá třída)
On-line výuka – St 10:00 – 4. B (celá třída)
Připravte si penál, učebnici, pracovní sešit, červený sešit – D.
8. 2. – 12. 2. 2021
Zeměpisná část:
Práce s mapou
- Procvičujeme čtení z mapy a orientaci na mapě (polohu, povrch, kraje a krajská města ČR)
- uč. str. 20 – části řeky
- Čti text
- Pozorně si prohlédni obrázek
- Do sešitu (modrý nelinkovaný s podložkou)
- napiš datum (na novou stránku)
- na další řádek nadpis Vodstvo
- obrázek překresli do sešitu a popiš (zaměř se na pojmy – pramen, horní tok, střední tok, dolní tok, pravý přítok, pravý břeh, levý přítok, levý břeh, soutok, ústí)
Úkoly zatím neposílejte.
Dějepisná část:
Vláda přemyslovských knížat
- Opakování
- Vláda přemyslovských knížat (Bořivoj a Ludmila, Svatý Václav, Boleslav I., atd.)
- Video: Dějiny udatného českého národa – 14. díl (Vláda Boleslava II.)
- Video: Dějiny udatného českého národa – 15. díl (Svatý Vojtěch)
- Práce s textem – čti uč. str. 15 – 16
- Prohlédni si obrázky str. 15
- Doplň neúplný text
- Oldřich připojil k Čechám ……….
- Za ženu měl …………
- Božena (nebyla kněžna) pocházela z …………
- Měli syna ……….
- Do sešitu (červený s linkami):
- napiš datum (na novou stránku)
- na další řádek nadpis Oldřich a Božena
- věty opiš do sešitu
- větu začni psát vždy na nový řádek (pro přehlednost)
Úkol neposílejte, kontrolu provedeme společně.
On-line výuka – St 9:00 – 4. A (celá třída)
On-line výuka – St 10:00 – 4. B (celá třída)
Připravte si penál, MAPU, učebnici, pracovní sešit, modrý sešit – Z.
- 2. – 5. 2. 2021
Zeměpisná část:
Práce s mapou
- Procvičujeme čtení z mapy a orientaci na mapě (polohu, povrch, kraje a krajská města ČR)
- PS str. 9/1 a)
- PS str. 9/2 a 9/2 a)
Pokud si nevíš rady, pomůže ti učebnice str. 6 – velká modrá.
Úkoly z PS neposílejte, kontrolu provedeme společně.
4. Drill and skill
-
- Povrch ČR – opakování
- Úkol je povinný, dostanete z něj známku, započítávají se tři nejlepší známky, udělám z nich průměr (počet pokusů je neomezený, tři jsou povinné).
- Úkol nutno splnit do 5. 2. 2021.
Dějepisná část:
Vláda přemyslovských knížat
- Bořivoj a Ludmila – opakování
2. Práce s textem – čti uč. str. 12 – 14
3. Prohlédni si obrázky str. 12 – 14
4. Doplň neúplný text
- Václav byl vychováván ……….
- Po smrti Václavova otce vládla …………
- Drahomíra nechala zavraždit ………..
- Václav byl vzdělaný, odmítal války, raději odváděl ……….
- Bratr Václava se jmenoval ……..
- Boleslav nechal zabít Václava ve ……….
- Rod Slavníkovců vyvraždil rod ………… (za vlády Boleslava II.).
- Přežil pouze biskup …………… (byl za hranicemi).
- Šířil ………… náboženství, zabit v ………..
5. Do sešitu (červený s linkami):
- napiš datum (na novou stránku)
- na další řádek nadpis Kníže Václav a Boleslav
- prvních 6 vět opiš do sešitu
- větu začni psát vždy na nový řádek
6. Vynech 1 řádek, napiš nadpis Slavníkovci a zbylé 3 věty opiš do sešitu. Větu začni psát vždy na nový řádek.
7. Video: Dějiny udatného českého národa – 13. díl
Úkol neposílejte, kontrolu provedeme v úterý.
On-line výuka – St 9:00 – 4. A (celá třída)
On-line výuka – St 10:00 – 4. B (celá třída)
Připravte si penál, pracovní sešit, červený sešit – D.
25. 1. – 28. 1. 2021
Zeměpisná část:
Práce s mapou
- Procvičujeme čtení z mapy a orientaci na mapě (polohu, povrch a kraje ČR, historické členění země)
- Historické členění země – PS str. 11/2
- Žlutou pastelkou vybarvi Čechy
- Zelenou pastelkou vybarvi Moravu
- Červenou pastelkou vybarvi Slezsko
- Členění ČR – uč. (velká modrá) str. 6
- Prohlédni si znovu mapu (kraje a krajská města ČR)
- Do modrého sešitu:
- Piš na přeloženou stránku – pod datum do pravého sloupce napiš nadpis ,,Krajská města“
- Ke každému kraji připiš krajské město
- Krajská města vyhledej a ukaž na své mapě
(Pokud si nevíš rady, pomůže ti učebnice str. 6 – velká modrá)
Vzor:
Kraj Krajské město
Karlovarský – Karlovy Vary
Liberecký – Liberec
Úkol neposílejte, společná kontrola proběhne na On-line hodině ve středu 27. 1. 2021.
Dějepisná část:
Pololetní prázdniny – úkol nezadáván.
On-line výuka – St 9:00 – 4. A (celá třída)
On-line výuka – St 10:00 – 4. B (celá třída)
Připravte si penál, pracovní sešit, modrý sešit – Z a podložku do sešitu.
18. 1. – 22. 1. 2021
Dějepisná část:
Vláda přemyslovských knížat
- Práce s textem – čti uč. str. 10 – 11
- Prohlédni si obrázky str. 10 a 11
- Ústně popiš, jak se zhotovovaly knihy (nápověda: mniši, kněží, písaři, husí brk, pergamenové listy, ilustrace)
- Ústně popiš rozdíl mezi pojmy kníže (knížata) a kněz (kněží)
- Řešení:
- kníže (knížata) – vládnou na určitém území
- kněz (kněží) – kážou (propagují náboženství)
5. Doplň neúplný text
- 1. kníže se jmenoval ………..
- Pocházel z rodu …………
- Měl za ženu ………..
- Šířili ……….. náboženství.
- Knížecím sídlem byl …………
- 1. písemné zprávy pochází z ………. stol.
6. Do sešitu (červený s linkami):
- napiš datum (na novou stránku)
- na další řádek nadpis Přemyslovská knížata
- věty opiš do sešitu
- větu začni psát vždy na nový řádek
Úkol je povinný, dostanete z něj známku.
Nutné splnit do pátku 22. 1. 2021.
Úkol pošlete do Teamsu na Chat.
Zeměpisná část:
Práce s mapou
- Procvičujeme čtení z mapy (polohu a povrch ČR, historické členění země)
- Členění ČR
- Uč. (velká modrá) str. 6 – čti text v bílých polích
- Prohlédni si mapu (kraje a krajská města ČR)
- Do modrého sešitu:
- napiš datum
- stránku přelož
- do levého sloupce na nový řádek napiš nadpis ,,Kraje ČR“
- do sloupce vypiš všech 14 krajů ČR
Tento úkol zatím neposílejte.
- 1. – 15. 1. 2021
Zeměpisná část:
Práce s mapou
- Procvičujeme čtení z mapy (polohu a povrch ČR, pracujeme s pojmy legenda a měřítko mapy)
- Obyvatelé ČR, historické členění země
Uč. str. 14 – čti
Prohlédni si schematickou mapu a urči (ústně) názvy historických zemí (v mapce jsou označeny písmeny) a názvy sousedních států (v mapce jsou označeny čísly).
Řešení:
A – Čechy
B – Morava
C – Slezsko
1 – Německo (na západě)
2 – Polsko (na severu)
3 – Rakousko (na jihu)
4 – Slovensko (na východě)
Dějepisná část:
Naše nejstarší minulost v pověstech – práce s textem (třídění informací)
- Čti – uč. ,,Čtení z nejstarších českých dějin“
- Dívčí válka – str. 30 + 31
- Horymírův skok – str. 33
2. Doplň neúplné věty:
- Na Děvíně vládla dívkám ……….
- Dívky bojovaly proti ……….
- Nejodvážnější dívkou byla ……….
- Šárka oklamala vladyku ……….
- Kníže Křesomysl odsoudil k smrti ……….
- Horymírův kůň se jmenoval ………..
- Šemík s Horymírem přeskočil hradby …………
- Šemík s Horymírem přeplaval řeku ……….
3. Do sešitu napiš datum, na další řádek nadpis Dívčí válka a první 4 věty opiš do sešitu. Větu začni psát vždy na nový řádek.
4. Vynech 1 řádek, napiš nadpis Horymírův skok a zbylé 4 věty opiš do sešitu. Větu začni psát vždy na nový řádek.
Vypracované úkoly neposílejte, společná kontrola proběhne na On-line hodině ve středu 13. 1. 2021.
On-line výuka – St 9:00 – 4. A (1. skupina – p. uč. Červenkové)
On-line výuka – St 9:30 – 4. A (2. skupina – p. uč. Konečné)
On-line výuka – St 10:00 – 4. B (1. skupina – p. uč. Nesměrákové)
On-line výuka – St 10:30 – 4. B (2. skupina – p. uč. Konečné)
Připravte si penál, pracovní sešit a sešit (červený s linkami).
4. 1. – 8. 1. 2021
Zeměpisná část:
Práce s mapou
- Procvičujeme polohu a povrch ČR (světové strany, sousední státy, barvy na mapě, pohraniční a vnitrozemská pohoří, nížiny a řeky, které nížinami protékají)
- Učíme se číst mapy a pracujeme s pojmy – legenda a měřítko mapy PS str. 6/5, 7, 8 (na procvičení)
- Kdo se nezúčastní on-line výuky, pořídí z úkolu foto a pošle mi ho nejpozději ve čtvrtek 7. 1. 2021 do Teamsu na Chat.
Dějepisná část:
Naše nejstarší minulost v pověstech – práce s textem (třídění informací)
- Čti – uč. ,,Čtení z nejstarších českých dějin“
-
- O dcerách soudce Kroka str. 21 – 23
- O Přemyslovi str. 26
- Doplň neúplné věty:
Mužem Kazi byl statečný ……….
Silný Bivoj přinesl na hrad ……….
Mužem kněžny Libuše se stal ……….
Přemysl oral pole se 2 ………….
Přemysl pocházel ze ……….
- Do sešitu napiš datum, na další řádek nadpis O dcerách soudce Kroka a věty si opiš do sešitu. Větu začni psát vždy na nový řádek.
Úkol zatím neposílejte.
On-line výuka – St 9:00 – 4. A (1. skupina – p. uč. Červenkové)
On-line výuka – St 9:30 – 4. A (2. skupina – p. uč. Konečné)
On-line výuka – St 10:00 – 4. B (1. skupina – p. uč. Nesměrákové)
On-line výuka – St 10:30 – 4. B (2. skupina – p. uč. Konečné)
Připravte si penál, pracovní sešit, mapu a papír nebo cvičný sešit.
11. – 20. 11. 2020
Zeměpisná část:
Práce s mapou
- Procvičujeme světové strany, sousední státy, barvy na mapě, pohraniční a vnitrozemská pohoří
- PS str. 15/4
Do sloupce si napiš číslice 1 – 12 a ke každému číslu napiš správný název pohoří.
Z úkolu pořiďte foto a pošlete na email: ObdrzalkovaZSKomenskeho@seznam.cz
Úkol je povinný, dostanete z něj známku, nutno splnit do 20. 11. 2020 (do 15:00).
Řešení úkolu z minulé hodiny – PS str.15/2:
- Jeseníky
- Orlické hory
- Krkonoše
- Jizerské hory
- Lužické hory
- Krušné hory
- Český les
- Šumava
- Bílé Karpaty
- Moravskoslezské Beskydy
Dějepisná část:
Velkomoravská říše
- Učebnice str. 7 + 8 čti
- Odpovídej na modré otázky za textem str. 8 (ústně)
- Prohlédni si obrázek str. 8 (zaměř se na písmo – hlaholici a kněze (věrozvěsty) Cyrila a Metoděje).
- PS 36/2 – řešení úkolu z minulé hodiny
Zemědělci, řemeslníci, kníže, předkové, hradiště
- Video:
Dějiny udatného českého národa – Velká Morava
On-line výuka – St 9:00 – 4. A
On-line výuka – St 10:00 – 4. B
- 11. – 13. 11. 2020
Zeměpisná část:
Práce s mapou
- Procvičujeme světové strany, sousední státy, barvy na mapě, pohraniční pohoří
- Hra na cestovatele:
Dnes procestujeme vnitrozemská pohoří a navštívíme vždy nejvyšší horu (vrchol) tohoto pohoří. Vyjíždíme z Českých Budějovic na severovýchod. Jaká pohoří můžeme navštívit?
Řešení: Českomoravskou vrchovinu, nejvyšší vrchol – Javořina, měří 837 metrů nad mořem (zkratka – m n. m.). Žďárské vrchy, nejvyšší vrchol – Devět skal (836 m n. m.).
Z nejvyšší hory Žďárských vrchů jedeme na západ. Jaká pohoří navštívíme?
Řešení: Slavkovský les, Doupovské hory – Hradiště (934 m n. m.). Z nejvyššího vrcholu Doupovských hor jedeme na SV. Jaké pohoří navštívíme?
Řešení: České středohoří – Milešovka (837 m n. m.).
Dál už určitě umíte pokračovat.
- PS str. 15/2
Zda jste správně pracovali, se dozvíte příště.
- Řešení úkolu z minulé hodiny – PS str.15/1:
Barvy, zelená, nížiny, hnědá, pohoří, hornatý (hnědý).
Dějepisná část:
- Velkomoravská říše
Učebnice str. 6 čti
Odpovídej na otázky za textem (ústně)
Prohlédni si obrázek (zaměř se na oblečení, výrobky, dopravu, …)
- PS 36/2
2. 11. – 6. 11. 2020
Zeměpisná část:
Práce s mapou
- Co znamenají tyto barvy na mapě?
Modrá, zelená, hnědá, fialová
Nápověda: hranice, nížiny, vodstvo, pohoří
Řešení:
Modrá – vodstvo
Zelená – nížiny
Hnědá – pohoří
Fialová – hranice
- Pokud se nudíš, zapiš si řešení do sešitu – nadpis ,,Barvy na mapě“
- Hra na cestovatele: Dnes procestujeme pohraniční pohoří (přirozená hranice ČR).
Vyjíždíme z Prahy na sever. Jaká navštívíme pohoří?
Řešení: Krkonoše, Jizerské nebo Lužické hory
Z Krkonoš jedeme na jihozápad. Jaká navštívíme pohoří?
Řešení: Šumavu
Ze Šumavy jedeme na SV. Jaká navštívíme pohoří?
Řešení: Jeseníky, Orlické hory
Dál už určitě umíte pokračovat.
- PS str. 15/1
Pokud si nevíš rady, využij učebnici na str. 16 – 1. odstavec
Zda jste správně pracovali, se dozvíte příště.
Dějepisná část:
- Řešení úkolu z PS str.35
Cvičení 1: Bojové, kovu, Germáni, 500 n. l., Slované
Cvičení 2: později, Čechám, řemeslníci, znali, válečníci – tajenka ,,JMELÍ“
Cvičení 3:
- st. př. n. l. – Keltové
Počátek letopočtu – Germáni
- st. n. l. – Slované
- Slované
Učebnice str. 5 čti, ústně odpovídej na otázky za textem
Prohlédni si obrázek (oblečení, zbraně, stavby, …)
- 10. – 23. 10. 2020
Zeměpisná část:
Práce s mapou
- Ukazuj na mapě hranice: ČR, Česko – Polské, Česko – Slovenské, …
- Najdi s jakým státem sousedíme na: severu, jihu, severozápadě, jihozápadě, …
- Jakou barvou jsou vyznačeny na vaší mapě hranice?
- PS str. 10/1
Dějepisná část:
Slované – procvičování
- PS str. 35/2 Pokud si nevíš rady, využij cvičení 1 na téže straně nebo čti v učebnici na str. 4 (poslední odstavec).
- PS str. 35/4 Čti a tužkou zakroužkuj slova, kterým nerozumíš (ve škole si je vysvětlíme).
- 10. – 16. 10. 2020
Zeměpisná část:
- Státní symboly – uč. str. 4 čti a prohlédni si ukázky
- PS str. 11/1 doplň neúplný text (pokud si nevíš rady, využij zápisu v sešitě a uč. str. 3 + 4)
- PS str. 11/1 a) – vybarvi vlajku ČR (pokud si nevíš rady, využij uč. str. 4)
Dějepisná část:
- Slované – PS str. 35/1 doplň neúplný text (pokud si nevíš rady, využij zápisu v sešitě a uč. str. 3 + 4, v uč. na str. 3 si prohlédni obrázek, zaměř se na obydlí, ošacení, obuv, stravu … )
- PS str. 35/3 na časové přímce vyznač osidlování následujícími kmeny: Kelty, Germány, Slovany (data vyznač barevně a připiš název kmene)
Dějiny udatného českého národa