Týden 26.4. – 30.4. 2021
- Online hodina na Microsoft Teams – přesunuto na pondělí 26.4.2021 ve 12:00 hod.
2. Učebnice st. 106 – 110, 115 –IMPERIALISMUS A KOLONIALISMUS, SJEDNOCOVACÍ PROCESY V EVROPĚ, JAPONSKO
3. Odpovědět na otázky st. 10106, 107, 108, 109, 110, 111
4. Zapsat do sešitu výpisky: IMPERIALISMUS A KOLONIALISMUS
- Impérium = obrovská říše (státy mající kolonie)
- kolonie – v Africe, Asii, Oceánii
- Dovoz levných surovin a vývoz průmyslového zboží
- státy usilující o kolonie: VB, FR, USA, JAP, NĚM, ITA
SJEDNOCENÍ NĚMECKA
- v čele Prusko -> potřeba „zbavit se“ Rakouska -> záminka v r.1864 spor o správu části Dánského území
- 1866 prusko-rakouská válka -> prohra Rakouska -> Severoněmecký spolek
- 1870 kancleř pruského krále Otto von Bismarck vyprovokoval Francii -> Francouzsko-pruska válka -> vítězství Německa
- 1871 sjednocené Něm.císařství v čele s pruským králem Vilémem I., hl.město Berlín
- Napětí v Evropě
SJEDNOCENÍ ITÁLIE
- 1859 rakousko-sardinská válka -> prohra Rakouska
- 1860 Giusseppe Garibaldi -> prohra Bourbonů
- 1861 – vyhlášeno Italské království – král Viktor Emanuel I.
- 1866 prusko-rakouská válka -> zisk Benátska
- 1870 prusko-francouzská válka -> Viktor Emanuel obsadil papežský stát
- 1871 hlavní město Řím
- papeži zůstal Vatikán
JAPONSKO
- Dlouhou dobu naprostá izolace
- V čele císař → ale vládne šógun
- V pol. 19.stoletní → otevřen obchod se světem
- 1868 císař Macuhito (Meidži) → svrhnul šóguna → osvícenská vláda → konstituční monarchie
- Potřeba kolonií: Mandžusko, Taiwan, Korea
Video k tématu:
_____________________________________________________________________________________________________________
Týden 19.4. – 23.4. 2021
- Online hodina na Microsoft Teams – 20.4.2021 v 8:00 hod.
2. Učebnice st. 102 – 105 – EMANCIPACE V ČESKÝCH ZEMÍCH, TECHNICKÝ A VĚDECKÝ POKROK
3. Odpovědět na otázky st. 102, 103, 104, 105, 106
4. Zapsat do sešitu výpisky: EMANCIPACE V ČESKÝCH ZEMÍCH
- snaha o zajištění vzdělání a zaměstnání
- 1865 otevřena Průmyslová škola
- 1890 první dívčí gymnázium – maturita i pro dívky
- studium na VŠ
- boj o volební právo
- 1906 zavedeno všeobecné volební právo pro muže
- 1912 zvolena první česká poslankyně – Božena Viková-Kunětická
- zrovnoprávnění mužů a žen – vznik Československa 1918
VĚDA A TECHNIKA V 19. STOLETÍ
- Doprava
- spalovací motor (na benzin a naftu)
- automobily, motocykly, letadla, vzducholodě, ponorky
- Elektrická energie
- parní a vodní turbiny
- elektromotory, tramvaje, stroje, osvětlování domácností i ulic
- Komunikace
- mikrofon, telefon
- Záznam zvuku a obrazu
- fonograf, fotografie, film (němý)
- Lékařství
- Narkóza, rentgen, mikrobiologie
- vznikají první plasty
Video k tématu:
Průmyslová revoluce a její důsledky. Věda a technika v 19. století. Náplň a obecné rysy
Bouřlivý rozvoj vědy a techniky Dějiny udatného českého národa
Přelom 19. a 20. století, společnost, věda a technika
________________________________________________________________________________________________________________
Týden 12.4. – 16.4. 2021
Důležité upozornění: Z důvodu absence vyučující ze zdravotních důvodů se online hodiny ruší. Úkoly zadané offline zůstávají.
- Online hodina na Microsoft Teams – zrušeno
- Úkol na známky – do školního sešitu napište datum a pak udělejte úkol, který je v učebnici na st. 98 nahoře (použijte pravítko).
3. Učebnice st. 99 – 101 – EMANCIPACE ŽEN
4. Odpovědět na otázky st. 99, 100, 101
5. Zapsat do sešitu výpisky: EMANCIPACE ŽEN
- boj o zrovnoprávnění žen, volební právo, právo na vzdělání, právo na uplatnění se na trhu práce
- 19.stol.:
- situace žen -> závislé na mužích
- úkol žen: starost o domácnost a děti
- pokud se neprovdaly -> problémy s prací (vychovatelky, služky)
- velký rozdíl mezi manželi -> problém pokud manžel zemřel
- v USA – lepší postavení žen, boj o zrušení otroctví a zrovnoprávnění černochů, občanská válka (ženy dělají jejich práce) -> potřeba vzdělání
- 1919 zisk volebního práva v USA (za prez. W.Wilsona)
- v Anglii – velmi konzervativní společnost – pomalé změny – vol.právo 1928
- sufražetky – bojovnice za práva žen
Video k tématu:
________________________________________________________________________________________________________
Týden 6.4. – 9.4. 2021
Důležité upozornění: Z důvodu absence vyučující ze zdravotních důvodů se online hodiny ruší. Úkoly zadané offline zůstávají.
- Online hodina na Microsoft Teams – 6.4.2021 v 8:00 hod.
2. Učebnice st. 93 – 97 – REVOLUCE V HABSBURSKÉ MONARCHII
3. Odpovědět na otázky st. 94, 95, 96, 97
4. Zapsat do sešitu výpisky: REVOLUCE V HABSBURSKÉ MONARCHII
- 3 části: Rakousko, České země, Uhry
Rakousko:
- chce: liberalizaci země, odvolání Metternicha, vznik ústavy
- revoluce ->sepsána ústava -> neliberální -> opět bouře -> panovník utíká do Innsbrucku
- září 1848 – zrušeno poddanství, robota a všechny poddanské povinnosti
- stále bouře -> panovník utíká do Olomouce
- ústavodárný sněm se přesouvá z Vídně do Kroměříže
- Ferdinand I. abdikuje a nastupuje František Josef I.
- tajně nechává vypracovat ústavu -> nechává rozehnat sněm v Kroměříži (1849)
- 1851 je ústava zrušena
Uhry:
- chtějí nezávislost
- postupně větší zisk samostatnosti (březen 1848)
- začátek maďarizace ->bouří se nemaďarské národy v Uhrách
- březen 1848 sesazují Habsburky -> František Josef I. žádá o pomoc ruského cara -> povstalci poraženi -> UHRY zůstávají Rakousku
Čechy:
- březen 1848 – ve Svatováclavských lázních -> podepsána petice a poslána císaři -> chtějí liberalizaci, větší samostatnost a zrovnoprávnění ČJ a NJ
- problémy mezi českými němci a čechy
- Palacký odmítá účast na Frankfurtském sněmu
- červen – slovanský sjezd
- řeší postavení slovanských národů v monarchii
- proměna monarchie ve federaci
- vypukly boje (12.červen – 17.červen) -> pražané X generál Windischgrätz
- Boje na barikádách
- Ostřelování Prahy -> kapitulace -> vyhlášen výjimečný stav
- Zhoršení vztahů čechů a českých němců
Video k tématu:
Revoluce 1848 Dějiny udatného českého národa
Dějepis 8. ročník, 1848, 2. část, Monarchie a Praha
___________________________________________________________________________________________________
Týden 29.3. – 31.3. 2021
- Online hodina na Microsoft Teams – 30.3.2021 v 8:00 hod.
2. Učebnice st. 92 – 93 – REVOLUCE V NĚMECKU
3. Odpovědět na otázky st. 93
4. Zapsat do sešitu výpisky: REVOLUCE V NĚMECKU
- snaha o liberalizaci a sjednocení
- jaro 1848 -> sjezd parlamentu ve Frankfurtu nad Mohanem -> chtějí vypracovat ústavu pro konstituční monarchii
- 2 možnosti:
- velkoněmecká koncepce – všechny státy Německého spolku
- maloněmecká koncepce – bez Rakouska, Čech a Moravy
- Češi odmítli účast (F.Palacký)
- vypracována ústava -> císařem zvolen Fridrich Vilém IV. -> odmítl a poté i další 2 panovníci
- propukla povstání -> potlačena -> zůstal Německý spolek (v čele Rakousko), ale Prusko posiluje svou pozici
- 2 možnosti:
Video k tématu:
Dějepis 8. ročník, Jaro národů 1848, 1 část: Revoluce v Evropě
______________________________________________________________________________________________________
Týden 22.3. – 26.3. 2021
- Online hodina na Microsoft Teams – 23.3.2021 v 8:00 hod.
2. Učebnice st. 89 – 92 – BIEDERMEIER, REVOLUCE 1848
3. Odpovědět na otázky st. 90, 92
4. Zapsat do sešitu výpisky: BIEDERMEIER
- měšťanský životní styl (NE umělecký sloh)
- první pol. 19.stol.
- využíván u užitém umění (nábytek, porcelán, předměty denní potřeby)
- lidé chtěli mít pohodlné bydlení a praktické (ale i krásné) vybavení bytů
- mají více volného času -> výlety, společenské sešlosti (spolky), návštěvy kostelů a památek, vznik vlasteneckých spolků
REVOLUCE 1848 VE FRANCII
- král Ludvík Filip -> přestal vládnout liberálně
- lidé se schází na reformních banketech – kritika
- Chtějí reformu volebního systému
- LF je zakázal -> únor 1848 vypuklo v Paříži povstání
- LF sesazen -> vyhlášena republika
- prezidentem zvolem Ludvík Napoleon
- prosinec 1851 -> převrat -> získal velké pravomoci
- prosinec 1852 -> zisk císařského titulu -> NAPOLEON III.
REVOLUCE V ITÁLII
- chtějí -> bouře proti Bourbonům a Habsburkům
- sjednotit je má Sardinské království -> Karel Albert (v SK vydal ústavu -> populární)
- vyhlásil RAK válku -> poražen -> nesjednotili se
- IT sjednocuje jeho syn Viktor Emanuel II.
Video k tématu:
Byl jednou jeden člověk – 23 Jaro národů
_________________________________________________________________________________________________
Týden 15.3. – 19.3. 2021
- Online hodina na Microsoft Teams – 16.3.2021 v 8:00 hod.
2. Učebnice st. 86 – 89 –ROMANTISMUS
3. Odpovědět na otázky st. 87, 88, 89
4. Zapsat do sešitu výpisky: ROMANTISMUS
konec 18. a počátek 19. století
- Hlavní důraz klade na city nepochopeného člověka
- Podněty čerpal v minulosti, neexistuje konkrétní podoba
- Název odvozen od slova román
- Historizující architektura
- Reakce na události napoleonských válek
- Lidé upřednostňují city, vášeň, fantazii, prožitek před rozumem
- Velký důraz na svobodu a nespoutanost
- Únik do světa snů a fantazie
Architektura
- napodobují středověkou architekturu -> pseudogotika a novogotika
- přestavby sídel šlechticů
- vznik veřejných parků a sadů -> anglické parky
- výletní restaurace, letohrádky, altány
- umělé zříceniny
Pseudogotika
- Čerpá z gotiky raného středověku
- Do českých zemí se dostává z Anglie na počátku 19. století
- Příklady nejvýznamnějších staveb:
- zámek Lednice a Hluboká nad Vltavou
- Big Ben, Westminsterský palác a Windsor (hrad)
Malířství
Náměty : – boje za svobodu, témata lásky a
smrti, národní minulost
– rozvoj krajinářství
– často použitá červená barva – krev
prolitá za svobodu
Francouz – Eugéne Delacroix
Rusko – Ivan Konstantinovič Ajvazovskij
Češi – Josef Mánes
– Josef Navrátil – krajinář
Literatura
- romány -> plné nebezpečí, dobrodružství, lásky, křivd
- oblíbený hrdina -> nepříznivý osud, společnost mu dělá problémy, žije nespoutaným životem
- člověk vnitřně rozervaný -> vzepřel se tradičním zvyklostem
Autoři
- K.H. Mácha – Máj
- Karel Jaromír Erben – Kytice
- Božena Němcová – pohádky, Babička
- Josef Kajetán Tyl – Strakonický dudák
Hudba
- velmi emotivní
- oblíbená je opera a symfonické skladby
- Giuseppe Verdi, Gioacchino Rossini, Richard Wagner
- Ludwig van Beethoven, Hector Berlioz
- Franz Schubert, Fryderyk Chopin
Video k tématu:
Literatura, divadlo a národní obrození
_______________________________________________________________________________________________
Týden 8.3. – 12.3. 2021
- Online hodina na Microsoft Teams – 9.3.2021 v 8:00 hod.
2. Učebnice st. 82 – 86 –METTERNICHOVSKÝ ABSOLUTISMUS, NÁRODNÍ OBROZENÍ
3. Odpovědět na otázky st. 83, 84, 85, 86
4. Nakreslit do sešitu Rodokmen Habsburků v 19. a 20. století i s popisem ze st. 82 – vyfotit a poslat na email: valentova.oxana@zschodov.cz
6. Zapsat do sešitu výpisky: METTERNICHOVSKÝ ABSOLUTISMUS
- období, kdy byl rakouským kancléřem Metternich (do r.1848)
- František II. – rak. vyhlášeno císařství (1804)
- konzervativní a absolutistická vláda
- není ústava -> ale vydán občanský zákoník -> rovnost před zákonem
- tajná policie, cenzura
- kontrola univerzit -> propouštění profesorů, nesmí se studovat v zahraničí
- Ferdinand I. -> vládne za něj Metternich
- žádné reformy
NÁRODNÍ OBROZENÍ
- snaha o emancipaci národa
- počátky -> období učeneckého zájmu
- Zájem o vývoj a mluvnici českou
- Studium starých památek
- Sepisování slovníků
- Zájem o kulturu, lidové umění, tradice
- Dobrovský, Kramerius (vydává české knihy),
- divadlo – bouda, Václav Thám
- vznik vlasteneckých spolků -> hovoří se česky
- Josef Jungmann, František Palacký (Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě)
- čeština je rovnocenným literárním jazykem
- překlady do ČJ
- Matice česká – sdružení pro vydávání a šíření českých knih
- 1818 založeno Národní muzeum
- snaha o zrovnoprávnění českého jazyka s němčinou
Videa k tématu:
Věk páry Dějiny udatného českého národa
Národní obrození Dějiny udatného českého národa
___________________________________________________________________________________________________
Týden 22.2. – 26.2. 2021
- Online hodina na Microsoft Teams – 23.2.2021 v 8:00 hod.
2. Učebnice st. 78 – 81 – VÝCHODNÍ EVROPA A BALKÁN
3. Odpovědět na otázky st. 78, 79, 80, 81
4. Zapsat do sešitu výpisky: RUSKO
- zájem o Balkán (obsazen Turky) -> války a spory
Povstání děkabristů:
- vzdělaní šlechtici (důstojníci) se inspirovali revoluční francií a chtěli její ideály zavést v Rusku
- zakládali tajné spolky
- plánují atentát na cara Alexandra I. (umírá před atentátem)
- snaha vytvořit vládu a sepsat ústavu -> nový car Mikuláš I. toto krvavě potlačil
POLSKÉ POVSTÁNÍ
- POL a RUS tvoří personální unii
- Polsko má ústavu a šlechtický sněm
- nespokojeni s vládou cara -> 1830 povstání -> Mikuláš I. sesazen
- krvavě zakročil
- důsledky: omezena ústava, zavřena univerzita, rozpuštěna armáda, rusifikace = porušťování
OSMANSKÁ ŘÍŠE
- od 17.století -> úpadek
- spory s Ruskem o Balkán (pomoc od VB a FR)
Balkánský poloostrov
- náboženské problémy
- pod tureckou nadvládou
Srbové
- povstání od r.1800 -> díky RUS zisk částečné samostatnosti -> nejednotnost
- 1829 autonomie
- Samostatnost 1878
Řekové
- obchodníci -> lepší postavení na balkáně
- 1821 povstání -> pomoc RUS, VB, FR
- 1829 (konec rusko-turecké války -> drinopolský mír) -> 1830 samostatnost
Video k tématu:
___________________________________________________________________________________________________
Týden 15.2. – 19.2. 2021
- Online hodina na Microsoft Teams – 16.2.2021 v 8:00 hod.
- Udělej si test na Teams (je na známky)
3. Učebnice st. 74 – 77 – PROMĚNA MĚST, ZMĚNA ZPŮSOBU ŽIVOTA, DĚJINY VÝZNAMNÝCH STÁTŮ V EVROPĚ
4. Odpovědět na otázky st. 74, 75, 76, 77
5. Zapsat do sešitu výpisky: PROMĚNA MĚST
- vznikají předměstí – místa, za hradbami
- boří se hradby (jsou nepotřebné)
- staví se továrny a poblíž činžovní domy -> tovární čtvrti
- vznik nových měst
Změna způsobu života:
- Cizokrajné zboží (dovoz)
- Rychlejší a levnější doprava -> lidé více cestují
- „zmenšil se svět“
SNAHA O SJEDNOCENÍ NĚMECKA
- 1815 – vznikají studentské spolky -> chtějí sjednocení
- pokus o atentát na vládního úředníka -> zákaz spolků
- zavedena cenzura
- 1834 – vznik celního spolku – odstraněna vnitřní cla – podpora obchodu
Itálie
- nejednotné: S(Habsburkové, střed (papežský stát), J(državy Bourbonů – ŠP) a Sardinské království
- 1820 povstání karbonářů -> chtějí sjednocenou IT -> potlačeno Svatou Aliancí
ČERVENCOVÁ REVOLUCE VE FRANCII
- po Ludvíkovi XVIII. nastupuje Karel X.
- snaha o absolutismus
- vojenské tažení do Alžíru (nová kolonie) ¡
- červen 1830 rozpouští sněmovnu -> ozbrojené povstání -> Karel je sesazen -> nástup Ludvíka Filipa
- zůstává konstituční monarchie
VZNIK BELGIE
- dříve jižní Nizozemí -> patřilo Habsburkům
- po Vídeňském kongresu připojeno k Severnímu Nizozemí (ale jiný vývoj)
- S – protestanté
- J – katolíci
- Srpen 1830 -> revoluce
- vznik Belgického království -> vyhlášena neutralita
__________________________________________________________________________
Týden 8.2. – 12.2. 2021
- Online hodina na Microsoft Teams – 9.2.2021 v 8:00 hod.
- Udělej si Drill & Skill (je na známky)
3. Učebnice st. 69 – 74 – MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
4. Odpovědět na otázky st. 70, 71, 72, 73, 74
5. Prezentace – ZDE
6. Zapsat do sešitu výpisky: OBDOBÍ MEZI VK A 1848
- Snaha národů o emancipaci (=osamostatnění)
- Balkánské národy pod nadvládou Osmanů
- Čechy -> jazykové zrovnoprávnění -> národní obrození
- Němci -> nejednotní -> řada malých států -> chtějí sjednocení
- Italové -> pod nadvládou jiných -> chtějí vlastní stát
- všechny národy se zajímají o:
- svůj jazyk
- literaturu
- kulturu
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE (KONEC 18.STOL.)
- rozvoj vědy a techniky
- začala v zemědělství (secí a žací stroje, mlátičky) -> není dost práce na venkově -> odchod lidí do měst
- vznik továren ve městech -> dělníci
- lidská práce nahrazována stroji
- počátek v Anglii
- neválčí se zde, má kolonie = zdroje, neexistuje nevolnictví
- zdokonalení parního stroje – James Watt
- Technický pokrok:
- Parní stroj (James Watt)
- Textil: spřádací stroj, mechanický tkalcovský stav, postiskovací stroj, šicí stroj
- Rozvoj strojírenství, hutnictví (vysoké pece, použití uhlí a koksu), těžební průmysl
- Rozvoj dopravy: parní lokomotiva (G.Stephenson), parní loď (R.Fulton)
- Telegraf
- Sociální důsledky:
- Dělníci a buržoazie (= bohaté měšťanstvo)
- Dělníci
- Těžká práce, malý plat
- Pracují i děti
- Strach ze zavádění strojů -> rozbíjí je
- Řešení problémů:
- Zakládání dělnických spolků:
- společná pokladna – sociální jistota, vyjednávají s majitely továren lepší podmínky
- Postupně zlepšování podmínek – zakázána práce dětí, zkrácena pracovní doba, vznikají pojištění
- Zakládání dělnických spolků:
- Vznik nových filozofických směrů -> socialismus (B.Engels a K.Marx)
Video k tématu:
___________________________________________________________________________
Týden 1.2. – 5.2. 2021
- Online hodina na Microsoft Teams – 2.2.2021 v 8:00 hod.
2. Učebnice st. 66 – 68 – NAPOLEONSKÉ VÁLKY a VÍDEŇSKÝ KONGRES
3. Odpovědět na otázky st. 66, 67, 68
4. Prezentace – ZDE
5. Zapsat do sešitu výpisky: NAPOLEONSKÉ VÁLKY
- snaha Rakouska o porážku Napoleona -> neúspěch
- RAK se stává spojencem FR
- Napoleon se žení s Marií Luisou
- Ruské tažení – 1812
- Napoleon podcenil podmínky -> nucen vrátit se zpět do FR s obrovskými ztrátami (úspěch RUS maršála Kutuzova)
- 1813 – bitva u Lipska -> bitva národů
- FR X Prusko, Rakousko, Rusko
- Napoleon poražen -> nástup Ludvíka XVIII.
- Napoleon odvezen na Elbu -> útěk -> opět se stal císařem -> 1815 poražen u Waterloo -> deportován na ostrov Sv.Helena -> smrt
VÍDEŇSKÝ KONGRES
- od září 1814 – 1815
- organizátor:
- RAK kancléř Metternich
- účastníci:
- VB, RUS, FR
- cíl:
- uspořádat Evropu po Napol. Válkách = vrátit vše zpět jak to bylo před NV
- výsledky:
- FR – vrací se do původních hranic
- RUS – zisk části Polska a Finska
- Prusko – zisk části Sv.ř.ř. a části Polska
- RAK – zisk severní Itálie
- VB – koloniální zisky
- místo Svaté ř.římské vznik Německého spolku (v čele RAK, sídlo ve Frankfurtu nad Mohanem)
- vznik Svaté aliance – spolek RUS, RAK a Pruska o vzájemné pomoci
____________________________________________________________________________
Týden 25.1. – 28.1. 2021
- Online hodina na Microsoft Teams 26.1. 2021 v 08:00 hod.
2. Učebnice st. 64 – 65 – NAPOLEON BONAPARTE
3. Odpovědět na otázky st. 64, 65
4. Zapsat do sešitu výpisky: NAPOLEON BONAPARTE
- vojenský generál
- Francouz, ale narozen na Korsice
- tažení do Egypta (objev Rossetské desky – rozluštěny hieroglify)
- 1799 – státní převrat
- nová ústava (má moc zákonodárnou i výkonnou)
- návrat k monarchii
- 1804
- občanský zákoník
- titul císaře – dědičná monarchie
NAPOLEONSKÉ VÁLKY
- nepřátelé: Rakousko, Prusko, Rusko, VB
- 1805 námořní bitva u mysu Trafalgar X VB -> porážka FR (admirál Nelson)
- prosinec 1805 -> bitva u Slavkova = bitva 3 císařů – vítězí NAPOLEON
- Napoleon I. X František II. (RAK), Alexandr I. (RUS)
- 1806 – zánik Svaté říše římské
- porážka Pruska
- vznik Rakouského císařství
- VB – zavedena kontinentální blokáda
- Portugalsko odmítlo -> tažení na Pyrenejský poloostrov -> poražen
_____________________________________________________________________________
Týden 18.1. – 22.1. 2021
1. Učebnice st. 61 – 63 přečíst – REPUBLIKA
2. Odpovědět na otázky st. 61, 62, 63
3. Prezentace – ZDE
4. Zapsat do sešitu výpisky: REPUBLIKA
- 1793 popraven Ludvík XVI.
- válka s Velkou Británií
- řada povstání a nepokojů
Jakobínská hrůzovláda
- v čele Maximilien de Robespierre
- vznik Výboru pro veřejné blaho (rozhoduje o vnitřní i zahraniční politice)
- vydán dekret o podezřelých -> mnoho soudů
- zrušeno právo na obhajobu
- 1794 – konec hrůzovlády – poprava MdR
- Po pádu Jakobínů ve FR vládlo 5členné direktorium -> poté snaha o návrat monarchie (monarchisté) – neúspěch
- 1799 Napoleon Bonaparte provedl převrat – poté vláda 3 konzulů (1 byl NB)
Video k tématu:
____________________________________________________________________________
Týden 11.1. – 15.1. 2021
1. Učebnice st. 58 – 60 přečíst – PRŮBĚH REVOLUCE
2. Odpovědět na otázky st. 59, 60, 61
3. Prezentace – ZDE
4. Zapsat do sešitu výpisky: RPŮBĚH VFR
1789 -> nepokoje i na venkově
- srpen -> srpnové dekrety = zrušena stavovská privilegia, rovnost před zákonem, rovné daně, zrušeno kupování úřadů, zrušeno poddanství
- vydána Deklarace práv člověka a občana -> osobní svoboda
- král oba dokumenty podepisuje a musí přesídlit do Paříže ¡ústavodárné shromáždění -> 2 skupiny – počátek polit.stran
- umírněnější – vpravo
- radikálnější – vlevo , nejradikálnější – jakobíni
1790-1791
- růst cen, emigrace podnikatelů -> dělníci nemají práci -> hladové bouře
- daně a dávky se nevybírají -> horší dluhy
- nápad vyvlastnit a prodat církevní majetek -> kulturní ztráta a odpor věřících
- léto 1791 pokus krále o útěk -> zatčen -> ještě nesouhlas s jeho sesazením -> září 1791 vznik konstituční monarchie
Konstituční monarchie
- moc rozdělena na zákonodárnou a výkonnou
- válka s Rakouskem
- vydán dekret proti emigrantům
- srpen 1792 – sesazen a uvězněn panovník -> vznik republiky
Videa k tématu:
______________________________________________________________________________
Týden 4.1. – 8.1. 2021
1. Učebnice st. 40 – 42 přečíst – JOSEF II.
2. Odpovědět na otázky st. 42
3. Prezentace – ZDE
4. Zapsat do sešitu výpisky: JOSEF II. (1780 – 1790)
- syn MT
- od r. 1765 císař Svaté říše římské a spoluvladař MT
- Reformy:
- Toleranční patent (1781) – povoleno luteránství, kalvinisté a pravoslavné náboženství
- Zrušeno nevolnictví (1781) -> ale zůstává robota
- Občanský a trestní zákoník -> zrušen trest smrti, dcery při dědictví zrovnoprávněny se syny
- Ruší kláštery -> ty které se nevěnují např. chudým, nemocným, dětem…
- Chce aby daně platili i šlechtici a církev, ale umírá než toto nařízení nabyde platnost
5. Učebnice st. 55 – 58 přečíst – PŘÍČINY REVOLUCE
6. Odpovědět na otázky st. 56, 57, 58
7. Zapsat do sešitu výpisky: VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE
- 3 stavy – zasedání – generální stavy – od 1614 nesvolávány
- Šlechta – zisk –> dávky, dvorské úřady, nepl.daně
- Duchovenstvo –> desátky, církevní poplatky, nepl.daně
- měšťanstvo -> platí daně
- Příčiny:
- hospodářské problémy (dluhy) -> války, platy dvorských úředníků, nákladný život panovníka
- nesvolávány generální stavy
- nespokojenost poddaných s absolutismem, chudoba
- Počátek:
- květen 1789 -> svolány gen.stavy (snaha zdanit i šlechtu a církev) -> hlasování – 1stav=hlas (ne podle počtu lidí), 3.stav chce jednat o změně vlády -> ne absolutismus
- červen 1789 se 3.stav prohlásil Národním shromážděním -> chtějí ústavu a nové daně -> změna na Ústavodárné shromáždění -> září 1791 hotova ústava
- 14.čevenec 1789 -> dobita Bastila = počátek VFR
Videa k tématu:
Reformy Marie Terezie – škola
____________________________________________________________________________
Týden 7.12. – 11.12. 2020
1. Učebnice st. 27 – 31 přečíst – VZDĚLANOST A LITERATURA V 17. STOLETÍ, HUDBA, ROKOKO, KLASICISMUS, VZDĚLANOST A LITERATURA V 18. STOLETÍ
2. Odpovědět na otázky st. 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53
3. Prezentace ZDE – projděte si prosím tuto prezentaci, na jejím konci je i zápis do sešitu
Videa k tématu:
___________________________________________________________________________
Týden 23.11. – 27.11. 2020
1. Učebnice st. 27 – 31 přečíst – RUSKO
2. Odpovědět na otázky st. 28, 29, 30, 31
3. Zapsat do sešitu výpisky:
Rusko za Romanovců
– Romanovci – nová vládnoucí dynastie v Rusku od 17. století
– problémy:
a) chudoba a zaostalost země (zemědělství na úrovni středověku)
b) bída rolníků a nevolnictví
c) samoděržaví – tuhý absolutismus (neomezená vláda carů)
d) izolace Ruska – není přímý přístup do západní Evropy
Petr I. Veliký
– snahy o změny
– mládí – cesta po Evropě (práce v loděnicích, poznání života)
– reformy:
a) modernizace státní správy (úředníci ne podle urozenosti, ale schopnosti)
b) zlepšení armády
c) zakládání manufaktur
d) rozvoj školství
– Severní válka (se Švédskem o pobřeží Baltu) – vítězné – založení Petrohradu (přístav s přístupem na Západ)
Kateřina II. Veliká
po smrti Petra I. → rychlé změny na trůně
vláda Alžběty I. → synovec Petr III. → manželka Kateřina II. Veliká
po smrti Alžběty vládne Petr III. → převrat → carevnou Kateřina
rozšiřuje území – zisk Krymu (přístup k Černému moři) a části Ukrajiny
reformy:
centralizace státu
dělení země na gubernie → gubernátor
plat pro úředníky
zabavování majetku klášterům
zakládání nových škol
Potěmkinovy vesnice
4. online schůzka na Microsoft Teams 23.11. 2020 v 08:20 hod. (připravte si referáty)
Videa k tématu:
_____________________________________________________________________________
Týden 16.11. – 20.11. 2020
1. Učebnice st. 24 – 27 přečíst – Francie
2. Odpovědět na otázky st. 25, 26, 27
3. Prezentace zde – projděte si prosím tuto prezentaci, na jejím konci je i zápis do sešitu – FRANCIE
Videa k tématu:
_____________________________________________________________________________
Týden 9.11. – 13.11.2020
1. Učebnice st. 21 – 23 přečíst – Správa severoamerických kolonií, Občanská revoluce v severoamerických britských koloniích a vznik USA
2. Odpovědět na otázky st. 21, 22, 23
3. Zapsat do sešitu výpisky:
SPRÁVA SEVEROAMERICKÝCH KOLONIÍ
– volí velká část mužů
- každá kolonie má volený sněm -> v čele guvernér (jmenován králem)
- rozhoduje parlament v Londýně -> nespokojenost
4. Prezentace zde – projděte si prosím tuto prezentaci, na jejím konci je i zápis do sešitu – VZNIK USA
5. online schůzka na Microsoft Teams 10.11. 2020 v 08:10 hod. (připravte si referáty)
_____________________________________________________________________________
Týden 2.11. – 6.11.2020
1. Učebnice st. 18 – 21 přečíst – Velká Británie, Anglie a Velká Británie v koloniích, Život v severoamerických koloniích
2. Odpovědět na otázky st. 19, 20, 21
3. Zapsat do sešitu výpisky:
VELKÁ BRITÁNIE
- Anna
- 1707 spojena Anglie + Skotsko -> vznik VB
- vymření Stuartovců -> nástup hannoverské dynastie
- vznik funkce premiéra a parlamentní opozice
- volby jen pro bohaté (=majetkový cenzus)
KOLONIE VB
- boje o kolonie mezi VB, FR, NIZ, ŠP
- velcí rivalové VB X FR
- v 18.stol. -> VB vytlačuje FR ze S. Ameriky a části Asie
- význam kolonií:
- Zdroj surovin
- Zemědělské plodiny
- Odbytiště vlastní výroby
ŽIVOT V KOLONIÍCH
- tvrdé podmínky
- příchod dobrovolníků, ale i deportace (zločinci, irští katolíci, Skoti)
- příchod protestantů z kat. zemí i angl. puritánů
- v koloniích – náboženská svoboda
- zabírání půdy původnímu obyvatelstvu
- málo žen -> mají lepší postavení
- povolen rozvod
- podpora vzdělání (protestanti)-> university (Harvard)
- Obživa: většinou zemědělství (farmy) – práce otroků, tabák, bavlna, káva, cukr. třtina
- řemesla potlačována
4. Nakreslit do sešitu mapu i s popisem ze st. 21 – vyfotit a poslat na email: valentova.oxana@zschodov.cz
__________________________________________________________________________________
Týden 19.10. – 23.10.2020
1. Učebnice st. 17 – 18 přečíst a odpovědět na otázky st. 18
2. Zapsat do sešitu výpisky:
NÁVRAT STUARTOVCŮ (1660 – 1688)
Karel II. (1660 -1685)
- syn popraveného Karla I.
- podřízenost krále vůči vůli parlamentu
- parlament se rozdělil na 2 skupiny (konzervativní a radikální)
- přijat zákon na obranu osobnost
Jakub II. (1685 – 1688) bratr Karla II.
- absolutistické a rekatolizační snahy
- r. 1688 rozpustil parlament → svržen a vyhnán
Tzv. Slavná revoluce bez krveprolití (1688 – 1689)
- r. 1688 vládla Jakubova dcera Marie (protestantka, manželka nizozemského Viléma Oranžského)
- v letech 1689 – 1702 vládl král Vilém Oranžský jako spoluvladař
- Anglie – konstituční monarchie, v čele král
- r. 1689 přijata Listina práv
- r. 1695 zrušena cenzura
- r. 1701 vydán dekret o nástupnictví
____________________________________________________________________________
Týden 12.10. – 16.10.2020
1. Učebnice st. 17 -18 – přečíst a odpovědět na otázky st. 18
2. Zapsat do sešitu výpisky:
ETAPY ANGLICKÉ REVOLUCE
I. Parlamentní boj s králem (1640), mocenské ústupky krále
II. Občanská válka (1642 – 1648)
Král – anglická církev, katolické menšiny, armáda kavalírů
Parlament – Londýn, Oliver Cromwell „Armáda nového vzoru“
r. 1645 – král poražen u Naseby,
r. 1649 – sesazen, odsouzen, popraven Karel I.
Zrušena monarchie
1653 Cromwell rozehnal parlament → nová ústava do rukou lorda protektora vojenská diktatura-zákony na podporu podnikání (plavební zákon)
1654 připojeno Skotsko
1658 Cromwell umírá: v Anglii zavládl chaos
1660 obnovena monarchie