22. – 26.2.2021

Krásný dobrý den,

následující týden proběhne takto:

  1. A je to tady přátelé, opouštíme Řecko, ale v antickém světě zůstaneme. V následujících týdnech nás čeká starověký Řím. V úvodu se budeme věnovat významu Říma z hlediska naší dnešní civilizace, dozvíme se něco o Etruscích a jejich vyspělé civilizaci a dostaneme se k založení samotného Říma.
  2. Videa pro tento týden:

Legenda o založení Říma – https://www.youtube.com/watch?v=X6AAS4pOiYw

Pro zajímavost a jaký výzva – tříminutové animované shrnutí legendy v angličtině – https://www.youtube.com/watch?v=8Qk0F2y_BhU

3. Úkol pro tento týden je jasný – pro jeho splnění vám bude stačit i učebnice (zkusil bych stranu 102), čerpat ale samozřejmě budete i z videa. Odpovězte prosím na následující otázky:

a) Jak se jmenovali dva bratři, kteří podle legendy založili město Řím?

b) Bratři byli potomky hrdiny trojské války. Jak se jmenoval?

c) Do jaké řeky byli jako novorozenci vhozeni v košíku?

d) Jakým zvířetem byli podle legendy vychováni?

e) Po kterém z bratrů se jmenuje město Řím?

f) Proč se jmenuje po něm a ne po jeho bratrovi?

Termín odevzdání jako vždy v pátek do 14:00

4. Kvíz pro tento týden na téma „Kultura starověkého Řecka“ – pracujte prosím s učebnicí, ať jí taky otevřete, kvíz vychází z učiva na str. 90 – 98, je časově neomezený, tak máte klid na hledání informací. Kvíz je jako vždy otevřen do pátku do 14:00. Najdete jej zde: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=DqQW6nyVT0Cu_8r28KFOAR2xp4HCnZFMkllf5p6U2ItURDRUVFZCV0JPTTZUTEdGMVFSME9FUzZZSS4u

5. A společně se samozřejmě uvidíme na výkladové hodině v pátek ve 12.45.

Těším se na společně strávený čas a držím palce. VV

15. – 19.2.2021

Krásný dobrý den,

následující týden proběhne takto:

  1. V následujících dvou týdnech se společně zaměříme na kulturu starověkého Řecka, která je jedním ze základních pilířů kultury evropské, potažmo kultury celého západního světa – dokončení.
  2. Videa pro tento týden:

Kompas času – přehled kultury, hezky udělaný pořad na Déčku – cca 10 minut, najdete zde: https://www.youtube.com/watch?v=GDkfsymzk1s – prosím před hodinou.

3. Minulý týden jste měli úkol i kvíz, tak tenhle týden Vás nechám vydechnout.

4. Podobně jako s úkolem, minulý týden jste měli poměrně rozsáhlý kvíz, takže tento týden žádný.

5. A společně se samozřejmě uvidíme na výkladové hodině v pátek ve 12.45.

Těším se na společně strávený čas a držím palce. VV

8. – 12.2.2021

Krásný dobrý den,

následující týden proběhne takto:

  1. V následujících dvou týdnechse společně zaměříme na kulturu starověkého Řecka, která je jedním ze základních pilířů kultury evropské, potažmo kultury celého západního světa. Zjistíme, že Řekové, a teď použiji váš slovník, jeli docela bomby.
  2. Videa pro tento týden – vynechávám výukové video předem, budeme mít dosti času společně v hodině, ale něco málo pro radost:

Postavy z řecké mytologie – cca 6 min: https://www.youtube.com/watch?v=RrIoiOXP9KE

Přehled řeckých bohů – cca 2 min: https://www.youtube.com/watch?v=B5SqBtHbMh8

Oddyseus a jeho návrat domů – animovaný film, jen pro zájemce, cca 45 minut: https://www.youtube.com/watch?v=b-f_4Yl29jI

3. Tento týden pojmeme úkol trochu jinak. Všiml jsem si, že v poslední době stále více spoléháte na internet a dochází k tomu, že používáte zbytečně složité či naprosto špatné  informace, tak se zkusíme vrátit k práci s učebnicí (ta hnědá papírová věc dole v šuplíku). Do pátku do 14:00 očekávám odpovědi na následující otázky a prosím, pracujte s knihou, vše podstatné najdete 90 až 92.

a) V jakých oborech vynikali následující osobnosti: Archimedes, Thales z Milétu, Pythagoras, Herodotos, Hippokrates, Platon, Aristoteles.

b) Autorství nejznámějších řeckých eposů je (nikoli podle skutečnosti) připisováno slepému básníkovi. O jaké eposy a básníka se jedna?

c) Jak se nazývá hora, kde sídlili řečtí bohové?

d) Kdo byl vládcem bohů?

e) Znáte alespoň jednu řeckou bohyni?

4. Kvíz pojmeme tento týden podobně jako u zeměpisu také trochu jinak, a to jako dobrovolný. Špatná známka nebude, jen jedničky. Jedná se shrnutí učiva prvního pololetí, se sešitem v ruce by to měla být pohoda (vycházím z vašich poznámek) a něco si přitom hledání zopakujete. Kvíz najdete tady: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=DqQW6nyVT0Cu_8r28KFOAR2xp4HCnZFMkllf5p6U2ItUMkY0TUI1OUVSTE5SS0dJOUVaRFdPM1dQNi4u

5. A společně se samozřejmě uvidíme na výkladové hodině v pátek ve 12.45.

Těším se na společně strávený čas a držím palce. VV

1. – 5.2.2021

Krásný dobrý den,

následující týden proběhne takto:

  1. Řecko jsme opustili v kritické situaci pro peloponéských válkách, kdy nejen Athény, ale i vítězná Sparta jsou velmi oslabené a v celém Řecku se tak nenachází jediný silný stát. Toho se rozhodne využít jedno sousední království – Makedonie. Setkáme se z jednou z nejvýznamnějších postav antických dějin a budeme mít možnost nahlédnout do největší říše své doby.

Video výukové (kouknout předem prosím) – https://www.youtube.com/watch?v=8XnOAAn8Rcw

Video pro zájemce – ukázka z filmu – bitva u Gaugamel – stojí za to: https://www.youtube.com/watch?v=u73M1iBwW8o

  • Tento týden výjimečně úkol dobrovolný, rychlá vyhledávačka zajímavostí o našem tématu:
    • Jaký byl rozdíl mezi Makedonií a řeckými městskými státy z hlediska demokracie (nápověda: byla také řízena volenými úředníky)?
    • Kdo byl otcem Alexandra Velikého?
    • Nejlepším přítelem a vezírem Alexandra Velikého byl:
    • Alexandrův kůň se jmenoval:
    • Na dobytých územích zakládal Alexandr Veliký města, která se vždy jmenovala:
    • V Egyptě byl Alexandr jmenován (čím..):
    • Kde a v jakém věku Alexandr zemřel?

DO PÁTKU 14:00.

  • Tento týden žádný kvíz.
  • A společně se samozřejmě uvidíme na výkladové hodině – pozor od tohoto týdne v novém čase, a to  v pátek ve 12.45.

Těším se na společně strávený čas a držím palce. VV

25. – 28.1.2021

Dějepis

Krásný dobrý den,

následující týden proběhne takto:

  1. Krátce poté, co se Řekové společně ubránili obrovské perské přesile, dochází k nárůstu bohatství a moci Athén, zaměříme se na jejich obrovský rozvoj za Perikla a dostaneme se do okamžiku, kdy moc Athén dosáhne takové míry, že Sparťané zahájí vleklý a krutý válečný konflikt – peloponéskou válku.

Video, tento týden jen jedno, výukové (kouknout předem prosím) – https://www.youtube.com/watch?v=T6Y5UApmCEg

  • Tento týden žádný úkol k odeslání, ale kvíz s opakováním dosavadního učiva o Řecko-perských válkách (doporučuji vzít si k ruce učebnici – z té jsem vycházel).

KONČÍ V PÁTEK VE 14:00

Kvíz najdete tady: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=DqQW6nyVT0Cu_8r28KFOAR2xp4HCnZFMkllf5p6U2ItUMlc1TkdCS09PUVJUTTdZQ0dSWVoyMlNWNi4u

  • A společně se samozřejmě uvidíme na výkladové hodině, která je mimořádně v jiném termínu, pozor – v úterý v 10:55

Těším se na společně strávený čas a držím palce. VV

18. – 22.1.2021

Krásný dobrý den,

následující týden proběhne takto:Tento týden nás čeká konečně nějaké to válčení – konkrétně Řecko-perské války, atraktivní téma plné hrdinného boje a nejen u Thermopy skutečných krvavých lázní.

  1. Jako obvykle se na téma můžete připravit u videa:

2. Na základě videa, případně učebnice (83-84), případně internetu mi pak budete zajisté schopni odpovědět na následující otázky:

a) Kdo byl Dareios I.?

b) Kdo vedl řecká vojska v bitvě u Marathonu?

c) Kdo, co byli tzv. Nesmrtelní?

d) Kdo byl Xerxes?

e) Jaký spartský král vedl řecká vojska v bitvě u Thermopyl?

f) Kolik Sparťanů stálo podle legend proti obrovské perské přesile v průsmyku u Thermopyl?

g) U jakého ostrova došlo k námořní bitvě, kde řecké loďstvo porazilo to perské?

h) Jaký řecký stát se stal vrchním velitelem námořního válečného spolku?

Toť vše, úkoly prosím zaslat tradičně do pátku do 14:00.

3. A společně se samozřejmě uvidíme na výkladové hodině v pátek v 11:50.

Těším se na Vás. VV

11.1. – 15.1.2021

Krásný dobrý den,

následující týden proběhne takto:

  1. Čekají nás dva nejvýznamnější řecké státy – Sparta a Athény. Přestože alespoň o Spartě určitě něco málo víte, pusťte si během týdne toto video, je to cca desetiminutový, skvěle udělaný přehled toho, co nás čeká, včetně mnoha obrázků – součást výuky :-), najdete jej tady:  https://www.youtube.com/watch?v=jzxYQmO9Xfk
  2. Tento týden žádný úkol k odeslání, ale kvíz s opakováním dosavadního učiva o Řecku (doporučuji vzít si k ruce učebnici – z té jsem vycházel)a oproti minulým týdnům – pozor změna – KONČÍ V PÁTEK VE 14:00

Kvíz najdete tady: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=DqQW6nyVT0Cu_8r28KFOAR2xp4HCnZFMkllf5p6U2ItUQ0RZSzlaVjU4NElUUlRQMDhLQ0pIUTFaNy4u

  • A společně se samozřejmě uvidíme na výkladové hodině v pátek v 11:50

Těším se na společně strávený čas a držím palce. VV

4. – 8.1.2021

Dobrý den,

postup pro tento týden je následující:

1) Před výkladovou hodinou doporučuji shlédnout krátké videjko, které se zabývá tzv. velkou řeckou kolonizací, což je naše téma pro tento týden, najdete jej zde: – https://www.youtube.com/watch?v=qqmrK5KCrAQ

2) Výkladová hodina bude v pátek v 11.50 – prezentaci nedávám dopředu, projdeme si jí společně 🙂

3) Podobně jako na zeměpis, i zde zadám úkol, za který můžete získat jedničku navíc, pokud jej vypracujete do páteční hodiny (tedy do pátku do 11.50), odpovědi projdeme společně, pak už jej prosím nezasílejte :-). Můžete si dát trochu práce s pátraním v hlubinách internetu, ale tentokrát věřím, že vše potřebné najdete v učebnici na str. 79 – 81.

  1. Co je to „polis“?
  2. Jak se člověk stal občanem polis?
  3. Co bylo jedním ze základních a nejdůležitějších práv občanů polis?
  4. Co je to „kolonie“?
  5. Co je to „metropole“?
  6. Co znamenala kolonizace (hl. obchod s koloniemi) pro řecké řemeslníky?
  7. Co je „tyranida,“ proti komu byla zaměřena

Doufám, že je vše jasné. Těším se na Vás alespoň online, kolouškové.

7. -11.12.2020

Ahoj všem, podobně jako zeměpis, i dějepis pojmeme tento týden trochu jinak:

1) V úterý nás čeká online hodina, budeme pracovat s prezentací, kterou najdete TADY – poprvé se spolu podíváme do starověkého Řecka.

2) Většina z nás zná alespoň nějakou starou Řeckou báji, pověst, legendu. Třeba o dobytí Tróji, přiběh Herkula nebo Achillea a jeho paty. Já vybral příběh o Minotaurovi a labyrintu. Zjednodušené převyprávění najdete v učebnici na str. 72, ale tam nějaké informace chybí. Pro doplnění jsem vám našel na YouTube animovanou verzi příběhu, která je ale v angličtině 🙂. Video najdete TADY. Když k tomu přidáte trochu hledání na internetu, určitě budete schopni zodpovědět následující otázky – považujte je za dobrovolný úkol, za jehož splnění vám moc rád dám jedničku, pokud mi pošlete do pátku:

1) Kdo jsou:

a) Zeus

b) Minos

c) Minotaurus

d) Daidalos a Ikaros

e) Theseus

f) Ariadna

2) Kde se ukrýval Minotaurus?

3) Kdo tuto stavbu navrhnul a postavil?

4) Co se stalo s Ikarem?

5) Jak se dostal Theseus ven? Kdo mu pomohl a jak?

Odkaz na váš tým:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6c365f1cfa7b45cf9d314b80baa0eac1%40thread.tacv2/conversations?groupId=60e778a7-8317-432a-8775-93cad482d143&tenantId=ea16a40e-957c-404f-aeff-caf6f0a14e01